Apua! Meillä on riita!

Konflikti tarkoittaa ristiriitaa, ongelmatilannetta. Työsuhteessa kyse voi olla avoimesti ääneen ilmaistusta riidasta tai hiljalleen kannen alla porisevasta pahasta mielestä.

Kuvassa on harmaalla taustalla kahden ihmishahmon varjomaiset kuvat, jotka ovat osittain päällekkäin. Toinen on punainen, toinen sininen.
Kuva: Gerd Altmann, Pixabay

Konfliktin tyypillinen polttoaine on väärä tulkinta. Teemme tulkintoja esimerkiksi toistemme tarkoitusperistä ja asenteesta. Valitettavan usein myös pidämme omaa tulkintaamme totuutena. Tulkintojamme ohjaavat kuitenkin monet tiedostamattomat elementit. Onkin inhimillistä, että osa tulkinnoistamme on vääriä, ja yhtä lailla on inhimillistä, että väärät tulkinnat johtavat konflikteihin.

Konfliktit kuuluvat ihmisten elämään ja on täysin inhimillistä, että niitä tulee myös työsuhteessa. Tärkeää on oppia ennaltaehkäisemään ja käsittelemään konflikteja rakentavasti. Lähes aina konfliktiin löytyy ratkaisu, vaikka se olisi aluksi näyttänyt kuinka mahdottomalta.

Konfliktien ennaltaehkäisyssä paras työkalu on hyvä vuorovaikutus. Kun olet työnantajana selkeä ja puhut arvostavasti ja ystävällisesti, luot samalla arvostusta ja ystävällisyyttä itseäsi kohtaan. Työntekijä voi onnistua työssään vain, kun hän tietää, mitä häneltä odotetaan.

3 tärkeää asiaa:

  1. Ristiriidat, erimielisyydet ja väärinymmärrykset työpaikalla eivät ole maailmanloppu. Hyvässä työpaikassa konfliktien ratkaiseminen hioo henkilökohtaisen avun käyttäjästä ja hänen henkilökohtaisesta avustajastaan entistä parempaa tiimiä.
  2. Konfliktit ovat viestejä: ne kertovat meille, että jotakin asiaa pitää nyt tutkia ja tarkastella. Ryhdy tutkijaksi ja ota selvää, missä mättää ja mikä kannattaisi korjata!
  3. Me kaikki voimme kehittyä ristiriitojen ratkaisemisessa. Kyse on taidosta, jonka kuka tahansa voi oppia ja jossa kehitymme jokaisen ristiriidan myötä.

Huom.!
Kaikki näkemyserot eivät ole konflikteja, jotka pitää ratkaista. On ennemminkin rikkaus, että olemme ihmisinä erilaisia. Jos kaikki ajattelisimme kaikesta samalla tavalla, maailmassa ei koskaan tapahtuisi muutosta.

Konfliktien ennaltaehkäisy kannattaa

Konfliktien eli ristiriitojen ennaltaehkäisy ja niihin tarttuminen riittävän aikaisin ja riittävän syvällisesti todellakin kannattaa.

Lähikuva shakkipelistä, jossa valkoinen kuningatar on kaatuneena pelipöydällä.
Kuva: Steve Buissinne, Pixabay

Sinulla on tärkeä rooli!
Työnantajalla on lain mukaan velvollisuus puuttua ristiriitatilanteisiin. Työnantajalla on myös työntekijää enemmän valtaa ja siten myös keinoja toimia. Työturvallisuus ja työsuojelu edellyttävät toimeen tarttumista.

Hyvinvoiva työntekijä on hyvä henkilökohtainen avustaja.
Työnantajana sinulla on myös oma intressi tehdä työsuhde mahdollisimman toimivaksi: inhimillinen hyvinvointi johtaa hyvin tehtyihin työtehtäviin sekä turvallisiin ja pitkiin työsuhteisiin. Saamasi henkilökohtainen apu on juuri niin hyvää kuin sinun ja avustajasi välinen työsuhde kulloinkin on. Konfliktit vaikuttavat merkittävästi sekä työnantajan että työntekijän hyvinvointiin. Mitä paremmin konflikteja ennaltaehkäisee ja käsittelee, sitä paremmin kumpikin osapuoli voi.

Konflikteja henkilökohtaisen avustajan kanssa ei voi paeta.
Monet valittelevat, että joskus työasiat tulevat mukaan kotiin ja yöuniinkin. Henkilökohtainen apu toimii täysin yksityisen elämän piirissä, eikä henkilökohtaisen avun käyttäjä voi sulkea toimiston tai tehtaan ovea selkänsä takana ja vaihtaa vapaalle. Näin ollen myös konfliktit työntekijän kanssa ja huono fiilis todellakin seuraavat sinua joka paikkaan. Vain tarttumalla konflikteihin pääset niistä eroon!

Olet (tietämättäsikin) konfliktin osapuoli.
Ristiriidat eivät synny tyhjiössä ja niissä on aina vähintään kaksi osapuolta. Koska meidän alallamme työyhteisössä ovat pääsääntöisesti samanaikaisesti läsnä vain työnantaja ja yksi työntekijä, voit olla lähes varma, että liityt ristiriitatilanteeseen jollakin tavalla. Se ei tarkoita, että olisit huono työnantaja tai edes syyllinen. Usein ristiriitatilanteet syntyvät vilpittömästä väärinymmärryksestä. Mutta erityisesti, koska olet yksi konfliktin osapuoli, voit varmasti myös ratkaista sen!

Uskalla kohdata vaikeatkin asiat – se kannattaa!
Moni meistä haluaisi juosta karkuun vaikeita asioita, mutta valitettavasti ne usein joko juoksevat perässä tai kasvavat entisestään. Konfliktien vaientaminen aiheuttaa helposti entistä enemmän epävarmuutta ja pahaa mieltä. Ota siis konflikti käsittelyyn ajoissa – pääset vähemmällä!

Tunnista itsesi: Millainen konfliktin kohtaaja sinä olet?

Meillä kaikilla on rutinoituneita tapoja reagoida epämiellyttäviin asioihin, mutta rutiineihin ei kannata tyytyä.

On helppo toistella itselleen, että tällainen minä nyt vain ole, en voi luonteelleni mitään. Konfliktien ratkaiseminen on ennen kaikkea taito, jonka kuka tahansa voi oppia. Ensin on kuitenkin tärkeä tunnistaa, millainen juuri sinä olet ristiriitatilanteissa. Kun huomaat omat hyvät ja huonot tapasi reagoida, osaat myös kehittää niitä paremmiksi.

Tomera taistelija

Meillä kaikilla on elämässämme kokemuksia, joissa emme ole tulleet huomioiduksi tai meidän mielipiteemme on ohitettu. Sinä olet herkistynyt tilanteille, joissa koet tulleesi väärinkohdelluksi, kun tällaiset tilanteet ovat toistuneet elämässäsi monta kertaa. Niinpä konfliktin kohdatessasi nostat heti kuvitteelliset aseet pystyyn ja päätät voittaa konfliktin hinnalla millä hyvänsä.

Heikkoudet: Taistelemalla hampaat irvessä konflikti harvoin ratkeaa niin, että työnteko voisi jatkua normaalisti tai että ilmapiiri paranisi. Konflikti mahdollisesti vain suurenee ja pitkittyy entisestään. Pahimmillaan taistelija uuvuttaa sekä toisen osapuolen että itsensä.
Vahvuudet: Uskallat mennä konfliktia kohti – käännä se eduksesi ja hidasta vähän.

Kuvassa on ruskealla pohjalla tomeran taistelijan kuvaus samana tekstinä, joka löytyy yläpuolelta
Klikkaamalla saat kuvan suuremmaksi.

Sitkeä sopeutuja

Olet mestari sopeutumaan vallitseviin olosuhteisiin. Konfliktin kohdatessasi et välttämättä edes noteeraa konfliktia, vaan sopeudut olosuhteisiin ja mukautat omaa toimintaasi konfliktin määräämään suuntaan tai jonkun muun tahdon mukaan.

Heikkoudet: Kun venyt äärimmilleen ja vain sopeudut ja sopeudut, omista tavoitteistasi on lopulta jäljellä enää hyvin vähän – jos yhtään mitään. Älä pelkää konfliktia äläkä unohda itseäsi! Pahimmillaan sopeutuja uuvuttaa itsensä.
Vahvuudet: Tilanteet elämässä ja siten myös työsuhteissa muuttuvat ja vaihtelevat: toisinaan menee paremmin, toisinaan huonommin. On hyvä, että pystyt tarvittaessa sopeutumaan muutoksiin ja muuttamaan myös omaa toimintaasi. Älä tee sitä kuitenkaan itsesi kustannuksella.

Kuvassa on ruskealla pohjalla sitkeän sopeutujan kuvaus samana tekstinä, joka löytyy yläpuolelta
Klikkaamalla saat kuvan suuremmaksi.

Sovitteleva ratkaisija

Suhtaudut konfliktiin sovittelevasti mutta päättäväisesti: tarkastelet tilannetta analyyttisesti ja teet selkeitä toimenpiteitä konfliktin ratkaisemiseksi. Et pelkää konfliktia – et myöskään pelkää oppia konfliktista, vaan osaat kyseenalaistaa omat reaktiosi ja toimintasi. Katseesi on tarkasti tulevaisuudessa ja tavoitteesi on palauttaa työpaikalle vähintään normaali työarki – parhaassa tapauksessa entistä parempi. Pystyt hillitsemään omat tunteesi ja osaat kommunikoida selvästi ja perustellusti mitä haluat.

Heikkoudet: Sinulla on tavoitteellinen suunnitelma, johon uskallat luottaa. Muista jättää työntekijälle tilaa ja mahdollisuus tulla mukaan suunnitelmaan ja ottaa se omakseen.
Vahvuudet: Rohkeutesi johtavaan asenteeseen herättää luottamusta myös muissa konfliktin osapuolissa, mikä vahvistaa yhteistyötä konfliktin ratkaisemiseksi.

Kuvassa on turkoosilla pohjalla sovittelevan ratkaisijan kuvaus samana tekstinä, joka löytyy yläpuolelta
Klikkaamalla saat kuvan suuremmaksi.

8 vinkkiä konfliktien ennaltaehkäisyyn

Työsuhteen konfliktien eli ristiriitojen ennaltaehkäisyllä tarkoitamme a) sitä että joiltakin ristiriidoilta vältytään täysin ja b) sitä että syntyneet ristiriidat eivät paisu kovin isoiksi.

1. Tunnusta tulkintasi ja päästä niistä irti

Myös työnantajana tulkitset työntekijän tarkoitusperiä ja asenteita. Kun tiedostat, että oma tulkintasi ei ole totuus, pystyt suhtautumaan työntekijääsi avoimesti. Tulkintaa parempi työkalu on avoin kysymys: Jos ihmettelet jotakin asiaa, kysy siitä avoimesti. Ole valmis myös ottamaan vastaus vastaan, vaikka se ei vastaisi sinun tulkintaasi. Konflikteja nimitetään toisinaan vyyhdeiksi, mikä juontaa juurensa juuri tulkintojen kehään, jossa monta pientä tulkintaa ovat muhineet niin pitkään, että konflikti on päässyt syntymään (kts. kuva alla). Mitä paremmin kumpikin osapuoli huomaa tulkitsevansa asioita sen sijaan että tietäisi, sitä paremmin konflikteja voidaan ennaltaehkäistä.

Kuvassa on esitetty, miten erilaiset tulkinnat johtavat helposti ns. tulkinnan kehään, joka voi helposti aiheuttaa konfliktin.
Klikkaamalla saat kuvan suuremmaksi.

2. Älä tee kärpäsestä härkästä

Henkilökohtaisessa avussa on tärkeää, että työtehtävät tehdään sillä tavalla kuin henkilökohtaisen avun käyttäjä haluaa. Tämä mahdollistaa itsenäisen elämän toteutumisen. Kaikki työntekijät kuitenkin tekevät virheitä, mikä on täysin inhimillistä. Meidän alallamme työskennellään hyvin henkilökohtaisella alueella, jolloin pienetkin virheet voivat tuntua isoilta. Työnantajana sinun kannattaa miettiä, mitkä ovat sellaisia kömmähdyksiä, joihin on tarpeen puuttua, ja mitkä ovat niin vähäpätöisiä ja ohimeneviä, että niitä voi katsoa läpi sormien. Vanhan sanonnan mukaan: älä tee kärpäsestä härkästä eli älä turhaan puutu pieneen, yksittäiseen mokaan, jotta siitä ei paisu itseään suurempaa.

3. Panosta selkeyteen

Konfliktit eivät aina johdu epäonnistuneesta kommunikoinnista, mutta yleensä kommunikointi tavalla tai toisella liittyy konfliktiin. Konflikti voi syntyä, jos työntekijä ei esimerkiksi tiedä, mitä häneltä odotetaan tai hän on ymmärtänyt väärin osoittamasi työtehtävät. Työntekijä voi luulla tekevänsä juuri sitä mitä pitääkin, ja sinä taas voit turhautua, kun ihmettelet, miksi hän ei tee mitä pyysit. Yksi tärkeimmistä keinoista konfliktien ennaltaehkäisyssä onkin kommunikoida ja toimia selvästi. On ensisijaisen tärkeää, että työntekijä tietää, kuka hänelle antaa työtehtäviä, miten työvuorot ilmoitetaan, missä hän voi säilyttää henkilökohtaisia tavaroitaan (esim. puhelin) työpäivän aikana jne. Työntekijä voi toimia oikein vain, kun hän tietää, mitä häneltä odotetaan. Apuna voi käyttää esim. kirjallisia listoja ja muistilappuja, asioiden kertaamista ja tarkempaa määrittelyä.

4. Ohjaa rohkeasti ja toistuvasti

Työnantajan direktio-oikeus oikeuttaa ja velvoittaa sinua työnantajana ohjaamaan työntekijäsi työtä. Anna riittävän selviä ja yksiselitteisiä ohjeita työntekoon ja toista ohjeet tarvittaessa. Ota palautteen – sekä kiittävän että ohjaavan – antaminen arkipäiväiseksi osaksi johtamista. Näin työntekijän ei tarvitse arvailla tai epäillä, miten hän suoriutuu työstään. Palautteen antamisesta tai saamisesta ei myöskään synny suuri ja erityinen tilanne, jota pitäisi etukäteen jännittää.

5. Panosta hyvään ilmapiiriin

Kun ilmapiiri on hyvä ja avoin, myös työntekijä uskaltaa antaa sinulle palautetta ja kertoa hankalistakin asioista. Hyvää ilmapiiriä luo ja ylläpitää kaikkien työntekijöiden ystävällinen kohtaaminen, reilu ja kunnioittava asenne. Työntekijän kuunteleminen ei tarkoita, että jokaisesta asiasta pitää neuvotella työntekijän kanssa, vaan ennemminkin kyse on siitä, että työntekijällä on tilaa, aikaa ja mahdollisuuksia puhua työnantajan kanssa työhön liittyvistä asioista ja että työnantaja on tosiasiassa kiinnostunut työntekijän näkemyksistä. Kun työntekijällä on kokemus, että sinä työnantajana kuuntelet häntä, hän uskaltaa kertoa mahdollisista hiertävistä asioista ajoissa – ennen kuin konfliktia edes pääsee syntymään.

6. Ole itse hyvä esimerkki

Konflikteja ehkäisee myös sinun oma käytöksesi työnantajana ja esimiehenä. Kun itse toimit esimerkillisesti ja vastuullisesti, välität myös työntekijälle viestiä siitä, miten juuri tällä työpaikalla toimitaan. Kun itse kohtelet työntekijääsi kunnioittavasti ja ystävällisesti, heijastuu se työntekijästä takaisin sinuun. Voit aina valita ystävällisyyden, vaikka kyse onkin työntekijästäsi eikä ystävästäsi.

7. Mieti, millaisista asioista haluat itse keskustella työpaikalla

Ennaltaehkäisyä on myös se, mitä asioita työnantajana itse otat keskusteluun työntekijäsi kanssa ja mitä jätät yksityisiksi asioiksi. Ihmiset ovat erilaisia ja tietyt erilaisuudet meissä voivat olla hyviä maaperiä konflikteille. Työnantajana voit säädellä, mitä asioita ja kuinka voimallisesti otat työsuhteessa esiin. Työnantajan velvollisuus on pyrkiä tietoisesti vähentämään psyykkistä kuormitusta, ja tähän kuuluu myös henkisen tilan antaminen työntekijälle.

Kuvassa on kaksi toisiaan katsovaa tikku-ukkoa. Kummankin yläpuolella on puhekupla.
Kuva: Pixabay

8. Hyvistä rutiineista on apua

Tietyt työelämään liittyvät rutiinit sujuvoittavat työntekoa ja ennaltaehkäisevät konflikteja omalta osaltaan. Esimerkiksi suunnitelmallinen perehdytys uusille työntekijöille ja säännölliset kehityskeskustelut tuovat työsuhteen arkeen tukevaa rakennetta, joka edesauttaa hyvän vuorovaikutuksen ylläpitoa ja samalla ehkäisee konflikteja