Usein kysytyt kysymykset neuvontapalveluissa

Juristimme ovat koonneet neuvontapalveluissamme usein kysyttyjä, henkilökohtaisen avustajan työnantajuutta koskevia kysymyksiä ja laatineet niihin valmiit vastaukset. Palstaa kannattaa lukea, vaikka juuri nyt mielessä ei olisikaan avoimia kysymyksiä. Työsuhteissa tilanteet vaihtuvat, ja asioiden hoitoa helpottaa, jos niihin on tutustunut etukäteen.

Usein kysyttyjä kysymyksiä lukiessa kannattaa huomioida:

• Heta-liiton jäsenten työntekijöiden työsuhteissa noudatetaan Heta-liiton ja JHL ry:n välistä työehtosopimusta – Heta-liittoon kuulumattomien työnantajien työsuhteissa lähtökohtaisesti ei.
  • Usein kysytyissä kysymyksissä käsitellään tilannetta, jossa vammainen henkilö toimii oman henkilökohtaisen avustajansa työnantajana. Muihin henkilökohtaisen avun järjestämistapoihin liittyvissä kysymyksissä kannattaa kääntyä esimerkiksi muiden vammaisjärjestöjen puoleen.
  • Heta-liiton juristit vastaavat mielellään tarkentaviin kysymyksiin puhelimitse HetaHelp-palvelussa.
  • Usein kysytyt kysymykset -palstan lukija päättää itse, miten hän käyttää saamaansa tietoa ja vastaa itse palstalta saatujen tietojen käytöstä.
  • Tietoa, vastauksia kysymyksiin ja työsuhteisiin liittyviä lomakkeita on saavissa myös Työsuojeluhallinnon verkkopalvelusta: www.tyosuojelu.fi