HetaHelp – Kaikille avoin neuvontapalvelu

HetaHelp on neuvontapalvelu, jossa lakimiehet vastaavat henkilökohtaisen avun työnantajamalliin liittyviin oikeudellisiin kysymyksiin. Yhteydenotto HetaHelpiin tapahtuu puhelimitse, ja noin 1-3 arkipäivän kuluttua puhelusta saa kysymykseen vielä kirjallisen vastauksen.

HetaHelp on avoinna maanantaisin ja tiistaisin klo 9-11 ja torstaina klo 13-15. Huom.! HetaHelp on vuosilomien vuoksi kokonaan kiinni 24.7.-13.8.
Puhelinnumero on 02 4809 2401.

Palvelu on maksuton, lukuun ottamatta normaalia puhelinpalvelumaksua, joka määräytyy oman operaattorisi mukaan. Jonottaminen HetaHelpiin on täysin maksutonta.

Huom.! Jokaisen HetaHelpin asiakkaan tulee rekisteröityä palvelun käyttäjäksi. Ilman rekisteröitymistä emme voi käsitellä antamiasi henkilökohtaisia tietoja emmekä voi neuvoa sinua. Rekisteröityminen tarvitaan soittajalta, vaikka varsinaisen kysymyksen päähenkilö olisikin joku muu. Myös siis esimerkiksi HetaHelpiin soittavien omaisten, sosiaalityöntekijöiden ja palkanlaskijoiden tulee rekisteröityä omalla nimellään ennen ensimmäistä yhteydenottoa.

Puhelinaika päättyy tasan klo 11.00 tai klo 15.00. Vaikka asiakas olisi ehtinyt jonoon ennen klo 11.00 tai klo 15.00, puhelu katkeaa tasalta, ellei lakimies ehdi ennen sitä vastata.

HetaHelp-neuvontapalvelu on Sosiaali- ja terveysjärjestöjen avustuskeskuksen (STEA) rahoittamaa toimintaa.

Logo, jossa kerrotaan, että toiminta on tuettu Veikkauksen tuotoilla.

Mitä HetaHelpistä voi kysyä?

HetaHelpistä voit kysyä lähes mitä tahansa, mikä liittyy henkilökohtaisen avun työnantajamallin juridiikkaan. Kysymykset voivat liittyä esimerkiksi avustajan rekrytointiin ja työsopimuksen tekemiseen tai vaikkapa vuosilomapäivien määräytymiseen tai varoituksen antamiseen.

HetaHelpissä ei kuitenkaan konkreettisesti kirjoiteta esimerkiksi kanteluita tai hakemuksia asiakkaan puolesta eikä meille voi lähettää kirjallisia dokumentteja etukäteen. Emme myöskään vastaa nimettömiin puheluihin.

HetaHelpissä keskitytään nimenomaan henkilökohtaisen avun työnantajamalliin. Jos sinulla on kysyttävää muista vammaispalveluihin liittyvistä asioista, esimerkiksi kuljetuspalveluista, niin suosittelemme Kynnys ry:n neuvontapalveluita.

Miten yhteydenottoon kannattaa valmistautua?

Jotta asiointi HetaHelpissä sujuu mahdollisimman mukavasti, kannattaa soittoon valmistautua hyvin.

1. Täytä ja lähetä suostumuksenantolomake valmiiksi. Huom.! Suostumuksenanto täytyy antaa vain kerran, joten jos olet antanut sen jo liittyessäsi Hetan jäseneksi tai aiemman HetaHelp-puhelun aikana, sitä ei tarvitse antaa enää uudelleen. Puhelun alussa tarkistamme soittajan henkilötietojen perusteella, että suostumus tietojen käsittelyyn on annettu.
  2. Mieti kysymyksesi valmiiksi. Jos kysymyksiä on useita tai yksittäinen kysymys on monimutkainen, se kannattaa kirjoittaa itselleen paperille tai muuten jäsennellä mielessään valmiiksi, jotta varmasti puhelun aikana muistaa kaikki yksityiskohdat.
  3. Ota tarvittavat paperit valmiiksi esille. Esim. työsopimus on monissa kysymyksissä tärkeä paperi. Tämä sujuvoittaa puhelua, kun papereita ei tarvitse kesken puhelun etsiä.
  4. Esitä puhelun aikana kysymyksesi ja kerro tiiviisti tarvittavat taustatiedot. Joskus voi olla vaikea hahmottaa, mitkä kaikki tiedot ovat kysymyksen kannalta oleellisia, mutta lakimiehemme kysyvät puhelun aikana tarvittavat lisäkysymykset.
  5. Puhelun jälkeen noin 1-3 arkipäivän kuluessa saat kirjallisen vastauksen joko sähköpostitse tai kirjepostilla. Sähköposti lähetetään niin sanottuna suojattuna sähköpostina. Voit tästä lukea ohjeet suojatun sähköpostin käyttöön: ohjeet pdf-tiedostona – ohjeet rtf-tiedostona

En voi asioida puhelimitse, mitä teen?

Jos et vamman tai sairauden vuoksi kykene asioimaan puhelimitse, otathan yhteyttä toimistoomme sähköpostitse: heta@heta-liitto.fi. Kerro sähköpostissa tarpeestasi saada HetaHelp-neuvontaa kirjallisesti vamman tai sairauden vuoksi.

HetaHelpin jono on tosi pitkä. Löydänkö tietoa jostain muualta?

Löydät! Kannattaa ehdottomasti tutustua Heta-Liiton tietopankkiin – jopa vaikka jono ei olisikaan pitkä! Tietopankista löydät kattavasti tietoa henkilökohtaisen avun työnantajamallista, muun muassa usein kysyttyjen kysymysten palstan.

Suosittelemme kuitenkin olemaan yhteydessä HetaHelpiin ennen työntekijän työsuhteen päättämistä, jotta työnantaja saa henkilökohtaista neuvontaa juuri omaan tilanteeseensa.