HetaHelp – kaikille avoin neuvontapalvelu

HetaHelp on neuvontapalvelu, jossa Hetan juristit vastaavat henkilökohtaisen avun työnantajamalliin liittyviin oikeudellisiin kysymyksiin. Neuvontaa annetaan ensisijaisesti puhelimessa, mutta tarvittaessa asiakkaalle annetaan kirjallinen vastaus.

HetaHelpin aukioloajat

• maanantaisin klo 13–14
  • keskiviikkoisin klo 9–10
  • torstaisin klo 9–10
  • muina aikoina ajanvarauksella Vello-kalenterin kautta.

Ilman ajanvarausta

Maanantaisin klo 13–14 sekä keskiviikkoisin ja torstaisin klo 9–10 voit soittaa ilman ajanvarausta numeroon 02 4809 2401. Palvelu on maksuton, lukuun ottamatta normaalia puhelinpalvelumaksua, joka määräytyy oman operaattorisi mukaan. Jonottaminen HetaHelpiin on täysin maksutonta.

Rekisteröityminen palvelun käyttäjäksi täytyy tehdä ennen ensimmäistä soittoa HetaHelpiin.

Soittoajan varaaminen

Soittoajan voit varata etukäteen Vello-kalenterista. Ajanvarauksen yhteydessä sinulta pyydetään nimesi, sähköpostiosoitteesi, puhelinnumerosi sekä kysymyksesi aihe (kohtaan ”viesti työntekijälle”). Varaamanasi ajankohtana jurist soittaa sinulle.

Rekisteröityminen palvelun käyttäjäksi täytyy tehdä ennen kuin varaat ensimmäisen ajan/olet ensimmäisen kerran yhteydessä HetaHelpiin.

Halutessasi voit varata soittoajan myös soittamalla Heta-liiton toimistoon.

puh. 02 4809 2400
Toimiston puhelinajat: ma, ke–pe klo 9–11, ti 13–15

HetaHelpiin rekisteröityminen

Jokaisen HetaHelpin käyttäjän on rekisteröidyttävä palvelun käyttäjäksi ennen ensimmäistä yhteydenottoa HetaHelpiin.

Lue täältä ohjeet, miten rekisteröidyt HetaHelpin käyttäjäksi.

Ilman rekisteröitymistä emme voi käsitellä antamiasi henkilökohtaisia tietoja emmekä voi neuvoa sinua. Rekisteröityminen tarvitaan soittajalta, vaikka kysymys koskisi toista henkilöä. Tämä tarkoittaa, että myös HetaHelpiin soittavien omaisten, sosiaalityöntekijöiden ja palkanlaskijoiden tulee rekisteröityä omalla nimellään ennen ensimmäistä yhteydenottoa.

Vuoden 2015 jälkeen Hetaan liittyneistä suurin osa on rekisteröitynyt HetaHelpin asiakkaaksi jo liittymisvaiheessa. Tällöin rekisteröitymistä ei tarvitse uusia.

Puhelinaika päättyy tasan klo 10.00 tai klo 14.00. Vaikka asiakas olisi ehtinyt jonoon ennen klo 10.00 tai klo 14.00, puhelu katkeaa tasalta, ellei juristi ehdi ennen sitä vastata.

HetaHelp-neuvontapalvelu on Sosiaali- ja terveysjärjestöjen avustuskeskuksen (STEA) rahoittamaa toimintaa.

Logo, jossa kerrotaan, että toiminta on tuettu Veikkauksen tuotoilla.

Mitä HetaHelpistä voi kysyä?

HetaHelpistä voit kysyä lähes mitä tahansa, mikä liittyy henkilökohtaisen avun työnantajamallin juridiikkaan. Kysymykset voivat liittyä esimerkiksi avustajan rekrytointiin ja työsopimuksen tekemiseen tai vaikkapa vuosilomapäivien määräytymiseen tai varoituksen antamiseen.

HetaHelpissä ei kuitenkaan konkreettisesti kirjoiteta esimerkiksi kanteluita tai hakemuksia asiakkaan puolesta, eikä meille voi lähettää kirjallisia dokumentteja etukäteen. Emme myöskään vastaa nimettömiin puheluihin.

HetaHelpissä keskitytään nimenomaan henkilökohtaisen avun työnantajamalliin. Jos sinulla on kysyttävää muista vammaispalveluihin liittyvistä asioista, esimerkiksi kuljetuspalveluista, niin suosittelemme Kynnys ry:n neuvontapalveluita.

Miten yhteydenottoon kannattaa valmistautua?

Jotta asiointi HetaHelpissä sujuu mahdollisimman mukavasti, kannattaa soittoon valmistautua hyvin.

1. Täytä ja lähetä suostumuksenantolomake valmiiksi. Huom.! Suostumuksenanto täytyy antaa vain kerran, joten jos olet antanut sen jo liittyessäsi Hetan jäseneksi tai aiemman HetaHelp-puhelun aikana, sitä ei tarvitse antaa enää uudelleen. Puhelun alussa tarkistamme soittajan henkilötietojen perusteella, että suostumus tietojen käsittelyyn on annettu.
  2. Mieti kysymyksesi valmiiksi. Jos kysymyksiä on useita tai yksittäinen kysymys on monimutkainen, se kannattaa kirjoittaa itselleen paperille tai muuten jäsennellä mielessään valmiiksi, jotta varmasti puhelun aikana muistaa kaikki yksityiskohdat.
  3. Ota tarvittavat paperit valmiiksi esille. Esim. työsopimus on monissa kysymyksissä tärkeä paperi. Tämä sujuvoittaa puhelua, kun papereita ei tarvitse kesken puhelun etsiä.
  4. Esitä puhelun aikana kysymyksesi ja kerro tiiviisti tarvittavat taustatiedot. Joskus voi olla vaikea hahmottaa, mitkä kaikki tiedot ovat kysymyksen kannalta oleellisia, mutta juristimme kysyvät puhelun aikana tarvittavat lisäkysymykset.
  5. Mikäli puhelun yhteydessä sovitaan kirjallisesta vastauksesta, saat noin 1–3 arkipäivän kuluessa kirjallisen vastauksen joko sähköpostitse tai kirjepostilla. Sähköposti lähetetään niin sanottuna suojattuna sähköpostina. Voit lukea tästä ohjeet suojatun sähköpostin käyttöön.
    Ohjeet suojatun sähköpostin käyttöön PDF
    Ohjeet suojatun sähköpostin käyttöön RTF

En voi asioida puhelimitse, mitä teen?

Jos et vamman tai sairauden vuoksi kykene asioimaan puhelimitse, saat HetaHelp-neuvontaa kirjallisesti niin kutsuttuna kohtuullisena mukautuksena. Noudatathan alla olevia ohjeita, jotta vältymme lisäkysymyksiltä ja voimme mahdollisimman pian vastata kysymykseesi.

1. Lähetä kysymyksesi sähköpostilla (heta@heta-liitto.fi) tai kirjepostilla (Heta-liitto, Lemminkäisenkatu 14–18 C, PL 74, 20520 Turku).
  2. Kirjoita sähköpostin aiheeksi tai kirjeen otsikoksi ”HetaHelp-neuvonta kohtuullisena mukautuksena”.
  3. Kerro sähköpostissa/kirjeessä, miksi et voi asioida puhelimitse (diagnoosia tms. ei tarvitse kertoa).
  4. Älä lähetä sähköpostin/kirjeen mukana liitetiedostoja tai asiakirjoja, vaan kerro kysymyksesi riittävällä tarkkuudella viestissä. Tuhoamme sähköpostit ja kirjeet, joissa on liitetiedostoja mukana.
  5. Älä kerro viestissä tietoja, jotka paljastavat muun kuin sinun itsesi henkilöllisyyden. Älä siis mainitse esim. työntekijäsi nimeä tai yhteystietoja. Tuhoamme sähköpostit ja kirjeet, joissa paljastuu kolmannen osapuolen henkilöllisyys.
  6. Emme voi antaa neuvontaa, jos joudumme em. syistä tuhoamaan sähköpostin tai kirjeen.

Löydänkö tietoa jostain muualta?

Löydät! Kannattaa ehdottomasti tutustua Heta-liiton tietopankkiin. Sieltä löydät kattavasti tietoa henkilökohtaisen avun työnantajamallista.

Suosittelemme kuitenkin olemaan yhteydessä HetaHelpiin ennen työntekijän työsuhteen päättämistä, jotta työnantaja saa henkilökohtaista neuvontaa juuri omaan tilanteeseensa.