Heta-liiton jäsenyys ja työehtosopimus

Kysymys

Mitä Heta-liiton jäsenyys tarkoittaa ja kuka voi liittyä varsinaiseksi jäseneksi?

Vastaus

Heta-liiton varsinaiseksi jäseneksi voi liittyä täysi-ikäinen luonnollinen henkilö, joka toimii oman henkilökohtaisen avustajansa työnantajana tai toimii vammaisen henkilön puolesta tämän henkilökohtaisen avustajan työnantajana ja joka hyväksyy yhdistyksen sääntöihin kirjatun tarkoituksen. Varsinaisen jäsenen tulee siis aina olla täysi-ikäinen henkilö.

Työnantajaliiton jäsenenä työnantaja sitoutuu noudattamaan Heta-liiton työehtosopimusta. Työehtosopimuksen perusteella on mahdollista sopia työntekijän kanssa säännöllisen työajan pidentämisestä esimerkiksi matkan ajaksi. Vain jäsenet voivat saada mm. Heta-liiton jäsenten lakipalveluja.

Lue lisää jäseneksi liittymisestä täältä.

Kysymys

Olen liittynyt Heta-liiton jäseneksi. Heta-liiton ilmoituksen mukaan jäsenyyden alkamispäivä on 6.6. Hyvinvointialue sanoo, että työehtosopimuksen mukaiset iltalisät ja muut korvaukset maksetaan vasta 1.7. lukien. Miten arvioitte tilannetta oikeudellisesti?

Vastaus

Työehtosopimuksen korvaukset tulevat työnantajaa ja kuntaa sitovaksi siitä päivästä lukien, kun työnantaja on liittynyt Heta-liiton jäseneksi. Näin ollen, työehtosopimuksen mukaiset korvaukset tulee maksaa työntekijälle 6.6. lukien ja hyvinvointialueen pitää ne myös korvata.

Kysymys

Olen liittynyt Heta-liittoon ja mietin, voinko hakea hyvinvointialueen korvausta Heta-liiton jäsenmaksuun? Jäsenyys on minulle välttämätön, jotta voin sopia avustajani kanssa tavanomaista pidemmistä työvuoroista muun muassa matkojen ajalle.

Vastaus

Voit jättää hyvinvointialueelle hakemuksen Heta-liiton jäsenmaksun korvaamisesta. Hakemusta voit perustella sillä, että tarvitset jäsenyyttä työnantajayhdistyksessä, jotta voit sopia työehtosopimuksen mukaisista työaikajoustoista. Mahdollisesta kielteisestä päätöksestä voit halutessasi hakea muutosta.

Kysymys

Olen eronnut Heta-liitosta, koska katsoin, että siitä ei ole minulle hyötyä. Avustajani kuitenkin sanoi, että minun pitää vielä noudattaa työehtosopimusta, vaikka en ole jäsen. Miten arvioitte tilannetta oikeudellisesti?

Vastaus

Työnantajan erotessa Heta-liitosta tulee hänen silti noudattaa työehtosopimusta eroamishetkellä voimassa olevan työehtosopimuksen loppuun saakka.