Hetan valtuustovaalit 2019

Heta-liiton ensimmäinen valtuusto valitaan loka-marraskuussa järjestettävillä vaaleilla.

Hetan uudet säännöt saavat jäsenten äänen kuulumaan paremmin: uusi valtuusto antaa jäsenille enemmän mahdollisuuksia vaikuttaa Hetan toimintaan ja lisää toiminnan läpinäkyvyyttä. Tällä sivulla kerromme valtuuston tehtävistä ja työskentelystä sekä valtuustovaaleista. Juuri nyt on se aika, kun kaikkien hetalaisten kannattaa pohtia, olisinko juuri minä sopiva tekemään Hetan tärkeimpiä päätöksiä. Jos vastaus on kyllä, niin ole tarkkana: ehdokasasettelu alkaa tällä viikolla!

Valtuuston tehtävä

Valtuusto on jatkossa Hetan ylin päättävä elin. Käytännössä se tarkoittaa, että valtuusto tekee Hetan tärkeimmät päätökset tai valtuuttaa hallituksen tekemään päätökset antamiensa ohjeiden mukaan. Valtuusto päättää esimerkiksi

• työehtosopimuksesta
  • toimintasuunnitelmasta ja talousarviosta
  • jäsenmaksun suuruudesta
  • hallituksen kokoonpanosta (eli valitsee hallituksen)

Valtuusto kokoustaa pääsääntöisesti kaksi kertaa vuodessa. Valtuuston kausi on kolme vuotta. Ensimmäisen valtuuston kausi alkaa tammikuussa 2020. Ensimmäiseen valtuustoon valitaan 14 varsinaista jäsentä ja 14 varajäsentä.

Asetu ehdolle!

Ehdokasasetteluaika valtuustovaaleihin on 9.-29.10. Ehdolle valtuustovaaleihin voi asettua kuka tahansa Hetan varsinainen jäsen, kunhan jäsenmaksu on maksettu. Varaudu esittelemään itsesi Hetan nettisivuilla, jotta äänestäjät osaavat valita heille parhaiten sopivan ehdokkaan. Voit tietysti vapaasti kampanjoida ehdokkuuttasi myös omilla some-kanavillasi ja muissa verkostoissasi.

Voit asettua ehdolle tästä linkistä aukeavalla lomakkeella.

Äänestä!

Hetan jäsenet päättävät, ketkä ehdokkaista valitaan valtuustoon; äänioikeus on kaikilla Hetan varsinaisilla jäsenillä, jotka ovat maksaneet erääntyneen jäsenmaksunsa viimeistään 10.10.2019. Äänestysaika on 11.-22.11. Kaikki äänioikeutetut saavat kirjeenä kotiin äänestysohjeet ja tarvittavan materiaalin. Äänestys tapahtuu kirjepostilla.

Ketä sitten äänestäisit? Julkaisemme marraskuun alussa Hetan nettisivuilla ehdokkaiden esittelyt. Tutustu esittelyihin ja esitä halutessasi ehdokkaalle vaikkapa lisäkysymyksiä. Hetan jäsenten joukosta löytyy varmasti sinullekin sopiva ehdokas!

Aikataulu

9.10. – 29.10.2019 ehdokasasettelu