Vertaistuki

Mitä vertaistuki on?

Vertaistuki tarkoittaa yksinkertaisesti kokemusten jakamista toisen saman kokeneen kanssa. Se voi tapahtua kahden kesken tai isommassa ryhmässä.

Vertaistuki voimaannuttaa elämän eri tilanteissa. Se tarjoaa tasavertaisia mahdollisuuksia tulla kuulluksi ja ymmärretyksi, sillä saman kokenut ihminen ymmärtää toista vastaavanlaisessa tilanteessa olevaa parhaiten. Voimaantuminen on vastavuoroista, sillä vertaistuki antaa paljon niin tukijalle kuin tuen saajallekin.

Vertaistuellisessa tilanteessa osapuolet jakavat omaehtoisesti kokemuksiaan ja ajatuksiaan. Toisten onnistumisista ja haasteista on tärkeää kuulla, sillä niistä voi saada vinkkejä ja toivoa. Vertaistuen saaminen auttaa selkeyttämään omia ajatuksia sekä poistaa pelkoja ja stressiä. Lisäksi sen avulla saa enemmän itseluottamista hankalien tilanteiden keskelle ja voimavaroja arjessa selviytymiseen.

Mikä Työnantajakumppanit?

Heta-liiton Työnantajakumppanit on kaksivuotinen STEAn rahoittama vertaistukihanke. Hankkeen tavoitteena on luoda pysyvä toimintamalli, jonka kautta vammaiset henkilöt saavat vertaistukea henkilökohtaisen avustajansa työnantajana toimimisen haasteisiin.

Hankkeen aikana halukkaista työnantajista koulutetaan vertaistukihenkilöitä. Avustajan työnantajana toimiminen voi olla ajoittain haastavaa ja olo neuvoton byrokratian keskellä. Vertaistukihenkilön kanssa voi jakaa neuvoja ja kokemuksia mahdollisiin ongelmatilanteisiin liittyen sekä vaihtaa vinkkejä reilussa ja oikeudenmukaisessa auktoriteettiasemassa olemisesta. Arjen ilotkin tuntuvat paremmilta ja murheet pienemmiltä, kun ne voi jakaa jonkun kanssa.

Työantajakumppanien toimintaan osallistuminen edellyttää henkilökohtaisen avustajan työnantajana toimimista, mutta Heta-liiton jäsenyys ei ole välttämätöntä. Työntekijöinä hankkeessa toimivat Hetan järjestöassistentti Tiia Sipola sekä vertaistukikoordinaattori Marja Hukkanen. He molemmat toimivat itsekin henkilökohtaisen avustajan työnantajana.

Voit tutustua Marjaan paremmin hänen kirjoittamassaan blogitekstissä.

Kuvassa näkyy ympyrämuodostelmassa olevien ihmisten kädet, jotka ympyrän keskellä koskettavat toisiaan.

Hetan vertaistukitoiminta syksyllä 2021

Tällä hetkellä pidämme viikoittaisia virtuaalisia kahvihetkiä henkilökohtaisten avustajien työnantajille. Näissä tapaamisissa on mahdollista jutella vapaasti työnantajuuteen liittyvistä asioista. Osa kokoontumisista pyritään suunnittelemaan jonkin tietyn teeman ympärille. Teemoja saa halutessaan ehdottaa Tiialle sähköpostilla heta@heta-liitto.fi.

Järjestimme keväällä 2021 ensimmäisen vertaistukihenkilöiden koulutuksen. Vertaistukikoulutukset jatkuvat syksyllä, ja niistä voi lukea lisää tältä sivulta.

Heta-liiton Työnantajakumppanit-hankkeen rekiksteriselosteen löydät täältä:

Työnantajakumppanit tietosuojaseloste