Vertaistuki

Vertaistuki voimaannuttaa suunnattomasti elämän eri tilanteissa. Se tarjoaa tasavertaisia mahdollisuuksia tulla kuulluksi ja ymmärretyksi. Saman kokenut ihminen ymmärtää toista vastaavanlaisessa tilanteessa olevaa parhaiten. Voimaantuminen on vastavuoroista, sillä se antaa paljon niin tukijalle kuin tuen saajallekin. Tilanteessa molemmat jakavat omaehtoisesti kokemuksiaan ja ajatuksiaan. Toisten onnistumisista ja haasteista on tärkeää kuulla. Siitä saa vinkkejä ja toivoa. Vertaistuen saaminen auttaa selkeyttämään omia ajatuksia, poistaa pelkoja ja stressiä. Lisäksi sen avulla saa enemmän itseluottamista hankalien tilanteiden keskellä ja antaa voimavaroja arjessa selviytymiseen.

Mistä on kysymys?

Heta-liiton Työnantajakumppanit on kaksivuotinen STEA:n rahoittama hanke. Hankkeen tavoitteena on luoda pysyvä toimintamalli, jonka kautta vammaiset henkilöt saavat vertaistukea henkilökohtaisen avustajansa työnantajana toimimisen haasteisiin. Hankkeen aikana halukkaista työnantajista koulutetaan vertaistukihenkilöitä. Avustajan työnantajana toimiminen voi olla ajoittain haastavaa ja olo neuvoton byrokratian keskellä. Vertaistukihenkilön kanssa voi jakaa neuvoja ja kokemuksia mahdollisiin ongelmatilanteisiin liittyen sekä vaihtaa vinkkejä reilussa ja oikeudenmukaisessa auktoriteettiasemassa olemisesta. Arjen ilotkin tuntuvat paremmilta ja murheet pienemmiltä, kun ne voi jakaa jonkun kanssa.

Hankkeen toiminnasta käytännössä

Työantajakumppanien toimintaan osallistuminen edellyttää henkilökohtaisen avustajan työnantajana toimimista. Heta-liiton jäsenyys ei kuitenkaan ole pakollista.  Vetäjänä hankkeessa toimii Heta-liiton järjestöassistentti Tiia Sipola,
j
olta itseltäänkin löytyy kokemusta avustajan työnantajana toimimisesta.

Kuvassa näkyy ympyrämuodostelmassa olevien ihmisten kädet, jotka ympyrän keskellä koskettavat toisiaan.

Tällä hetkellä pidämme viikoittaisia virtuaalisia kahvihetkiä. Näissä tapaamisissa on mahdollista jutella vapaasti henkilökohtaisen avustajan työnantajuuteen liittyvistä asioista. Osa kokoontumisista pyritään suunnittelemaan jonkin tietyn teeman ympärille. Teemoja saa halutessaan ehdottaa Tiialle sähköpostilla heta@heta-liitto.fi.

Aikataulut ja kirjautumislinkit löydät tästä