VertaisHeta – vertaisilta vertaisille

Heta-liiton vertaistukitoiminta on jatkunut jo usean vuoden ajan, ja jatkossa se tunnetaan nimellä VertaisHeta.

Toiminta on luottamuksellista ja vaitiolovelvollisuuden piirin kuuluvaa. Työnantajilla ei välttämättä ole lähipiirissään toista henkilökohtaisen avustajan työnantajaa, jonka kanssa voisi vaihtaa ajatuksia työnantajuuden hyvistä tai haasteellisista puolista. VertaisKahvit ja Vertaiskumppanuus tarjoavat työnantajille mahdollisuuden kokemusten vaihtoon vertaisen kanssa.

Nyt on hyvä hetki muistella vähän menneitä ja katsella tulevaan. Keväällä 2020 alkoi Työnantajakumppanit – vertaistuesta voimaa henkilökohtaisten avustajien työnantajille -hanke, koska vertaistukea työnantajuuteen ei ollut tarjolla. Alun perin suunnitelmissa oli järjestää eri paikkakunnilla vertaisten tapaamisia, mutta koronan myötä suunnitelmat menivät uusiksi. Vertaistukitoiminta siirrettiin verkkoon, mikä on osoittautunut toimivaksi ratkaisuksi. Verkon kautta mukaan pääsee mistä vain.

VertaisKahvit myös iltaisin

Työnantajien etäkahvitauot alkoivat Teamsissa elokuussa 2020, ja niitä on pidetty siitä lähtien viikoittain. Jatkossa työnantajien kahvitauot tunnetaan nimellä VertaisKahvit. Ne ovat vertaistuellista keskustelua työnantajan arjen hetkistä yhdessä toisten työnantajien ja Heta-liiton työntekijän kanssa.

VertaisKahveja on pidetty maanantaisin tai keskiviikkoisin päiväsaikaan. Kevään aikana VertaisKahveja järjestetään myös iltaisin. Toivottavasti tämä uudistus palvelee heitä, jotka eivät ole ehtineet päivisin mukaan. VertaisKahveille osallistuminen on helppoa, sillä ennakkoilmoittautumista ei tarvita, ja mukaan päästäksesi sinun tarvitsee vain klikata osallistumislinkkiä.

Osallistumislinkit löydät aina tältä sivulta.

Noin kerran kuukaudessa pidetään teemalliset VertaisKahvit. Teemakerralla syvennytään johonkin työnantajuuteen liittyvään teemaan, kuten avustajan rekrytointiin tai avustajan kanssa matkustamiseen. Teemallisilla kerroilla aiheita alustavat välillä myös eri asiantuntijat.

VertaisKahveista on tullut tärkeä osa arkea monille työnantajille. Mukaan kannattaa tulla, kun kaipaa vertaiskeskustelua työnantajien kesken. Keskusteluista on saatu mm. ideoita avustajan kanssa toimimiseen ja haasteiden selättämiseen.

VertaisKumppanuutta työnantajuuteen

Aloitimme vertaistukihenkilöiden kouluttamisen keväällä 2021, ja toinen koulutus järjestettiin saman vuoden syksyllä. Hetaan saatiin mukava joukko vertaistukihenkilöitä eli työnantajakumppaneita eri puolille Suomea. Työnantajakumppaneihin pääset tutustumaan paremmin esittelyjen kautta, jotka löytyvät täältä.

Vertaiskumppanuus on yksilöllisempää tukea kuin VertaisKahvien ryhmämuotoinen vertaistuki. Vertaiskumppanuus on sinulle, joka kaipaat kahdenkeskisiä työnantajuuteen liittyviä keskusteluja koulutetun työnantajakumppanin kanssa. Tukisuhteen kesto on keskimäärin 2–5 kertaa, mutta tarvittaessa keskusteluja voi jatkaa pidempäänkin. Vertainen ja työnantajakumppani voivat olla yhteydessä heille parhaiten sopivalla tavalla – esimerkiksi puhelimitse, sähköpostilla, kasvotusten kuin sosiaalisen mediankin kautta.

VertaisKumppanuudesta voit lukea lisää täällä.

Kiinnostaako VertaisKumppanuus? Ota meihin yhteyttä tämän lomakkeen kautta. Katsotaan sinulle yhdessä sopiva työnantajakumppani! He, jotka ovat keskustelleet työnantajuudesta työnantajakumppanin kanssa, ovat olleet tyytyväisiä saamaansa tukeen ja kokemusten vaihtoon.

Vertaistukea löydät myös Toivo-vertaistukisovelluksen kautta, jota ylläpitää OLKA ry. Sovelluksesta löytyy muutama Heta-liiton työnantajakumppani. Toivossa voi pyytää vertaistukea viestittelemällä anonyymisti vertaistukihenkilön kanssa silloin, kun itsestä siltä tuntuu. Tästä matalan kynnyksen palvelusta löytyy vertaistukea moniin eri tilanteisiin, sillä sovelluksessa on mukana monia eri järjestöjä. Jos Toivo ei ole vielä tuttu, siihen kannattaa ehdottomasti tutustua.

Lisätietoa Toivosta.

Kehittyvä VertaisHeta

VertaisHetaa kehitetään, jotta se vastaa tarpeeseen mahdollisimman hyvin. Vuoden mittaan on tulossa uudistuksia, joita ideoidaan yhdessä VertaisHetan kehittäjätiimin kanssa sekä palautteiden pohjalta. Jos sinulla on vertaistukitoimintaan liittyviä toiveita, laita meille sähköpostia vertaistuki@heta-liitto.fi.

Teemme edelleen töitä sen eteen, että tieto VertaisHetasta tavoittaisi henkilökohtaisten avustajien työnantajat entistä laajemmin. Toivottavasti tulevaisuudessa saadaan yhä enemmän keskusteluja vertaisten kanssa. Ne ovat korvaamattoman tärkeitä, sillä kukapa muu osaisi asettua henkilökohtaisen avustajan työnantajan asemaan yhtä hyvin kuin toinen työnantaja.

Näiden vuosien aikana noin 87 työnantajaa on saanut vertaistukea kahvitaukojen ja henkilökohtaisen vertaistuen kautta. Teemallisia kahvitaukoja on pidetty 19 kertaa, ja kahvitaukoja on ollut yli 200. Jokainen kohtaaminen on tärkeä, eikä mikään asia ole liian pieni tai suuri vertaisen kanssa jaettavaksi.

VertaisHeta pähkinänkuoressa

Marja Hukkanen, Hetan vertaistukikoordinaattori