Työnantajakumppanit

Tällä sivulla voit tutustua Hetan työnantajakumppaneihin. Voit itse toivoa työnantajakumppaniksi tiettyä henkilöä tai vaihtoehtoisesti voimme yhdistää sinut sopivan henkilön kanssa.

Mikäli tahdot itsellesi työnantajakumppanin, voit täyttää tämän lomakkeen.

Voit myös olla yhteydessä sähköpostitse:
vertaistuki@heta-liitto.fi tai puhelimitse: 02 4809 2400

Olemme sinuun yhteydessä ja yhdistämme sinut sopivan henkilön kanssa.

Työnantajakumppanin kanssa voit vaihtaa ajatuksia ja kokemuksia henkilökohtaisen avustajan työnantajana toimimisesta. Arjen ilot tuntuvat suuremmilta ja murheet pienemmiltä, kun ne saa jakaa!

Työnantajakumppanimme ovat allekirjoittaneet Heta-liiton kanssa sopimuksen, jossa he sitoutuvat Hetan arvoihin sekä vaitioloon keskusteltavista asioista.

Hei! Olen Eija (s. 1978) uusioperheen äiti Varsinais-Suomesta, Salosta. Olen toiminut työnantajana ensin erityislapsen vanhempana. Minulla itselläni on ollut 9 vuotta oman sairauden/autokolarin vuoksi avustajia auttamassa arjessa sekä vapaa-ajalla.

Monen näköistä kokemusta on mahtunut vuosiin. Mielelläni jaan sinulle omia kokemuksiani! Entinen ammattini on lähihoitaja, mutta opiskelen tällä hetkellä uutta ammattia. Minuun voi ottaa yhteyttä kaikin tavoin. Myös kasvokkain tapaamiset onnistuvat lähialueella. Kuljen pyörätuolilla ja lyhyet matkat kepeillä, joten tapaamiset mielellään esteettömissä paikoissa.

Olen Elina Järvenpäästä (s. 1984). Olen myös äiti tyttärelleni ja vaimo puolisolleni. Persoonana minua kuvaavat ainakin sanat empaattinen, iloinen, positiivinen, kuunteleva. Elämänkokemukseni on varsin polveileva monenlaisten haasteiden myötä. Olen kohdannut sairauksia liikuntarajoitteineen, mutta pyrkinyt aina kääntämään koettelemukset voitoksi.

Työurallani olen päätynyt sote-alan ammattilaiseksi ja ajan saatossa valmistunut myös kokemusasiantuntijaksi sekä viimeisimpänä Heta-liiton vertaistukihenkilöksi eli työnantajakumppaniksi.

Sairauteni myötä olen eläköitynyt, ja nykyään käytän henkilökohtaista apua suht runsain tunnein. Erilaisia kokemuksia työnantajana onkin ehtinyt kertymään yllättävän paljon. Jos sinä kaipaat tukea työnantajuuteesi, uskon osaavani jakaa kokemuksia erilaisista tilanteista ja keskustellen löytämään neuvoja sinulle.

Olen Enni (s. 1959) ja asun aviomieheni ja koiramme kanssa Kouvolan Liikkalassa. Olen työkyvyttömyyseläkkeellä. Henkilökohtaisen avustajan työnantajana olen toiminut 15 vuotta. Olen aiemmin toiminut 4 vuotta henkisestä ja fyysisestä väkivallasta kärsineiden ihmisten vertaistukivetäjänä.

Tällä hetkellä toimin Suomen Kipu ry:n vertaistukiryhmän vetäjänä Kouvolassa. Itse olen monivammainen. Luonteeltani olen iloinen, positiivinen, ymmärtäväinen ja lämminhenkinen. Osaan kuunnella muita ja tulen ihmisten kanssa hyvin toimeen.

Olen Hanna (s. 1987) tamperelainen nainen. Olen näkövammainen, ja olen toiminut työnantajana jo 16 vuotta.

Olen Janne (s. 1986) sähköpyörätuolilla liikkuva teologian maisteri. Olen luotettava, kohtelias, avoin ja sosiaalinen mies. Henkilökohtaisen avustajan työnantajana olen toiminut koko aikuisikäni ja kokenut siinä roolissa monenlaista. Olen oiva vierellä kulkija lähimmäiselleni olipa hänen elämäntilanteensa melkein mikä tahansa.

Minuun saa parhaiten yhteyden sähköpostilla, WhatsAppilla tai Teamsilla.
Vertaistukitapaamisia innolla odottaen: Janne

Olen Krista (s. 1985) Rovaniemeltä. Elän aviomieheni ja kahden saksanpaimenkoiran kanssa. Minulla on tällä hetkellä avustaja 88 tuntia viikossa päivittäisiin toimiin ja harrastuksiin, yhteiskunnalliseen osallistumiseen, sosiaalisen vuorovaikutuksen ylläpitämiseen sekä töihin.

Minulla on tällä hetkellä 4 avustajaa työnantajamallilla, mutta lisäapua käytän myös ostopalveluna. Henkilökohtaisia avustaja on minulla ollut nyt noin 7 vuoden ajan.

Moi! Olen Niilo. (s. 1998) Satakunnasta. Tulen toimeen erilaisten ihmisten kanssa ja osaan kuunnella. Tykkään tehdä kaikenlaista ja olen monessa mukana. Liikun pyörätuolilla. Voit tulla juttelemaan minulle ihan kaikessa rauhassa, ja ratkaistaan tilanne yhdessä.

Olen Niina (s.1967) näkövammainen nainen Turusta. Olen toiminut henkilökohtaisen avun työnantajana kymmenen vuotta. Pidän työnantajana toimimisen haasteista ja haluan auttaa muita työnantajia parhaalla mahdollisella tavalla.

Kolme jo aikuista lasta ja viisi lastenlasta ovat myös avartaneet näkökulmia elämän eri vaiheista.

Hei! Olen Pertti (s.1962), Rovaniemeltä kotoisin oleva pyörätuolia käyttävä mies. Olen ollut henkilökohtaisen avustajan työnantaja vuodesta 2017. Vertaistukihenkilönä ja vertaisryhmän vetäjänä olen toiminut useita vuosia, ja Heta-liitossa olen ensimmäisten koulutettujen joukossa. Olen myös saanut kokemustoimijan koulutuksen.

Olen Raila Helsingistä. Minulla on lihastauti SMA, jonka vuoksi olen ollut avun tarpeessa koko ikäni (s. 1976). Avun tarve on ympärivuorokautista, ja avustajia on monia. Henkilökohtaisen avun työnantajamalli antaa minulle vapauden valita, kuka minua auttaa. Työnantajana olen toiminut 18-vuotiaasta. Olen koulutettu vertaistukihenkilö, vapaaehtoistyöntekijä ja kokemustoimija.

Seksuaalikasvattaja-yrittäjänä ja vammaisaktivistina aikatauluni ovat välillä kiireiset, mutta aina sinne mahtuu keskustelu vertaistukea tarvitsevan kanssa. Otahan yhteyttä, niin pohditaan yhdessä ratkaisut kinkkisiin tilanteisiin.

Olen Satu (s.1975), Heta-liiton kouluttama vertaistukihenkilö Sievistä. Olen toiminut henkilökohtaisen avustajan työnantajana 15 vuotta. Avustaja avustaa minua niin töissä kuin kotona, opinnoissa ja vapaa-ajalla. Asun kotona yhdessä aviomieheni ja teini-ikäisten lasten kanssa. Liikun pyörätuolilla neurologisen sairauden takia.

Olen Satu (s.1972) sähköpyörätuolilla liikkuva, aktiivinen perheenäiti Itä-Suomesta. Pyörätuoli on kulkenut matkassani syntymästä saakka. Olen ollut monenlaisissa työyhteisöissä ja harrastuksissa vertaisena. HA-työantajana olen toiminut 13 vuotta.

Ole rohkeasti yhteydessä sähköpostitse, niin katsotaan yhdessä, mitä hyvää, kivaa tai keventävää yhteistyöstämme voisi seurata juuri sinulle. Olen koulutettu vertaistukihenkilö.

Olen Tuula Jyväskylästä. Olen syntynyt vuonna 1976 ja elän avoliitossa kumppanin kanssa. Minulla on kuukaudessa 86 henkilökohtaisen avun tuntia, jotka jakautuvat vapaa-aikaani ja arkeeni. Työnantajana olen toiminut vuodesta 2015 saakka, eli omakohtaista kokemusta on jo hiukan kertynyt.

Vertaistuki on ollut itselleni erittäin tärkeää, joten haluan olla nyt puolestaan tarjoamassa vertaistukea toisille. Ota rohkeasti yhteyttä.

Olen Venla (s.1998) oululainen opiskelija. Asun yksin ja saan henkilökohtaista apua päivittäin. Minulla on kokemusta työnantajuudesta muutamien vuosien ajalta ja pystyn kertomaan kokemuksia myös mm. ulkomaalaistaustaisen avustajan palkkaamisesta.

Tärkeää vertaistuessa mielestäni on luottamuksen syntyminen, jolloin kumpikin osapuoli pystyy rohkeasti ja avoimesti jakamaan ajatuksiaan.
Minulle sopii kaikki yhteydenpitotavat. Voidaan siis keskustella esimerkiksi puhelimessa, sähköpostitse, WhatsAppissa, Teamsissa tai tavata mahdollisuuksien mukaan kasvotustenkin.