Vertaistukihenkilöt

Tällä sivulla voit tutustua Hetan vertaistukihenkilöihin. Voit itse toivoa vertaistueksesi tiettyä henkilöä tai vaihtoehtoisesti voimme yhdistää sinut sopivan henkilön kanssa.

Tältä sivulta näet, miten voit olla meihin yhteydessä, kun haluat vertaistukihenkilön.

Työnantajakumppanit logo

Hei! Olen Eija Lukkarinen, 43-vuotias uusioperheen äiti Varsinais-Suomesta, Salosta. Olen toiminut työnantajana ensin erityislapsen vanhempana. Minulla itselläni on ollut 7 vuotta oman sairauden/autokolarin vuoksi avustajia auttamassa arjessa sekä vapaa-ajalla.

Monen näköistä kokemusta on mahtunut vuosiin. Mielelläni jaan sinulle omia kokemuksiani! Entinen ammattini on lähihoitaja, mutta opiskelen tällä hetkellä uutta ammattia. Minuun voi ottaa yhteyttä kaikin tavoin. Myös kasvokkain tapaamiset onnistuvat lähialueella. Kuljen pyörätuolilla ja lyhyet matkat kepeillä, joten tapaamiset mielellään esteettömissä paikoissa.

Olen 62-vuotias. Asun aviomieheni ja koiramme kanssa Kouvolan Liikkalassa. Olen työkyvyttömyyseläkkeellä. Henkilökohtaisen avustajan työnantajana olen toiminut 13 vuotta. Olen aiemmin toiminut 4 vuotta henkisestä ja fyysisestä väkivallasta kärsineiden ihmisten vertaistukivetäjänä.

Tällä hetkellä toimin Suomen Kipu ry:n vertaistukiryhmän vetäjänä Kouvolassa. Itse olen monivammainen. Luonteeltani olen iloinen, positiivinen, ymmärtäväinen ja lämminhenkinen. Osaan kuunnella muita ja tulen ihmisten kanssa hyvin toimeen.

Olen 34-vuotias tamperelainen nainen. Olen näkövammainen, ja olen toiminut työnantajana jo 14 vuotta.

Olen Krista Ananin, 36-vuotias rovaniemeläinen. Elän aviomieheni ja kahden saksanpaimenkoiran kanssa. Minulla on tällä hetkellä avustaja 88 tuntia viikossa päivittäisiin toimiin ja harrastuksiin, yhteiskunnalliseen osallistumiseen, sosiaalisen vuorovaikutuksen ylläpitämiseen sekä töihin.

Minulla on tällä hetkellä 4 avustajaa työnantajamallilla, mutta lisäapua käytän myös ostopalveluna. Henkilökohtaisia avustaja on minulla ollut nyt noin 5 vuoden ajan.

Hei! Olen Pertti Ollonen, Rovaniemeltä kotoisin oleva 59-vuotias pyörätuolia käyttävä mies. Olen ollut henkilökohtaisen avustajan työnantaja vuodesta 2017. Vertaistukihenkilönä ja vertaisryhmän vetäjänä olen toiminut useita vuosia, ja Heta-liitossa olen ensimmäisten koulutettujen joukossa. Olen myös saanut kokemustoimijan koulutuksen.

Olen Nuosmaan Satu, Heta-liiton kouluttama vertaistukihenkilö Sievistä. Olen toiminut henkilökohtaisen avustajan työnantajana 15 vuotta. Avustaja avustaa minua niin töissä kuin kotona, opinnoissa ja vapaa-ajalla. Asun kotona yhdessä aviomieheni ja teini-ikäisten lasten kanssa. Liikun pyörätuolilla neurologisen sairauden takia.

Olen Suvi, 65-vuotias nainen Keski-Suomesta Saarijärveltä. Minulla on avustaja apuna 45 tuntia kuukaudessa. Innostuin vertaistuesta, kun huomasin, että onnistumisen kokemuksia voi jakaa ryhmässä. On hienoa, että voi olla avuksi ja hyödyksi toisille. Asioita ei tarvitse tietää valmiiksi, vaan puhumalla pääsee jo hyvin alkuun. Jos puhumalla asiat eivät selviä, löytyy Hetasta aina asiantuntija-apua.

Olen nelikymppinen ja asun vanhassa hirsitalossa. Avustajatunteja on melko runsaasti, ei kuitenkaan ympärivuorokautisesti. Avustajia on siis useampia töissä, lisäksi on tarvittaessa työhön kutsuttavia sijaisia. Vammautumista edeltävältä ajalta on myös monivuotista omaa kokemusta työelämästä.