Vammaisten henkilökohtaisen avun saantia ei tule vaikeuttaa ulkomaalaisten työntekijöiden tulorajoja tiukentamalla

Heta-liitto on jättänyt kannanoton siitä, että henkilökohtaisen avun saantia ei tule vaikeuttaa ulkomaalaisten työntekijöiden tulorajoja tiukentamalla.

Heta-liitto on huolestunut julkisuudessa käydystä keskustelusta ulkomaisen työvoiman rajoittamiseksi. Sote-ala on jo nyt hätätilassa työvoimapulan vuoksi. Heta-liitto katsoo, että tulevan hallituksen ei tule tiukentaa EU:n ulkopuolelta tulevien työntekijöiden toimeentulovaatimusta vastaamaan suomalaisten mediaanipalkkaa. Esimerkiksi 3000 euron tuloraja estäisi käytännössä sen, että työntekijä voisi hakeutua henkilökohtaisen avun tehtäviin.

Työvoimapula sote-alalla uhkaa pahentua tulevaisuudessa vielä nykyisestä, eikä tilannetta pidä entisestään vaikeuttaa.

Lue Hetan kannanotto kokonaisuudessaan:

Kannanotto tulorajoista PDF
Kannanotto tulorajoista DOCX