Vammaispalvelulain uudistaminen

Heta-liitto osallistui vammaispalvelulainsäädännön uudistamiseen liittyvään, STM:n ja THL:n järjestämään kuulemistilaisuuteen 24.3.2021. Tilaisuudessa käsiteltiin henkilökohtaista apua, valmennusta ja tukea. Heta-liiton puheenjohtaja Maija Aatelo piti kuulemistilaisuudessa kaksi puheenvuoroa.

Hetan mielestä työnantajamallin käyttö tulee rajata tilanteisiin, joissa henkilö haluaa toimia työnantajana. Lisäksi henkilöllä tulee olla käytännössä mahdollisuudet ja valmiudet toimia työnantajan roolissa.

On hyvä uudistus, että lain mukaan tarjolla on aina oltava työnantajamalli. Ei voi olla niin, että kunta tai hyvinvointialue ei tarjoaisi lainkaan työnantajamallia henkilöille, joille se sopii.

Heta on jättämässä kuulemistilaisuuden aiheita koskevan lausunnon, jonka voi lukea alta. Siihen on koottu Hetan ehdotukset sekä laajemmat perustelut kuulemistilaisuuden aiheista. Kommentoimme pääkohtia kuulemistilaisuudessa, ja tulemme vastaamaan tilaisuuden järjestäjien kyselyyn.

Henkilökohtainen apu, valmennus ja tuki PDF

Henkilökohtainen apu, valmennus ja tuki DOCX

Oranssi megafoni oranssilla taustalla
Kuva: Oleg Laptev, Unsplash