Hallituksen esitys vammaispalvelulaista eduskunnan käsittelyyn

Eduskunta alkaa käsitellä lakiesitystä vammaispalvelun soveltamisalan ja sosiaalihuoltolain muutoksista.

Hallituksen esitys julkaistiin maanantaina 23.9.2024, ja Heta-liiton hallitus alkaa arvioida tehtyjä muutoksia. Tähän uutiseen on koottu Heta-liiton alustavia huomioita ehdotuksesta.

Joitakin muutoksia aikaisempaan nähden

Hallituksen esitykseen on tehty jonkin verran muutoksia lausunnoilla olleeseen versioon nähden. Aikaisemman lakiluonnoksen mukaan vammaispalveluita olisi ollut tarkoitus järjestää vain, jos vammaiselle henkilölle ei ole järjestettävissä palveluita ensisijaisen lainsäädännön mukaan. Tätä kritisoitiin lausuntokierroksella, ja tämä luonnoksen kohta on nyt poistettu. Kuitenkin hallituksen esityksen perusteluissa korostetaan, että palvelujen saatavuus ei saisi vaikuttaa siihen, minkä lain nojalla palvelut järjestetään.  Heta-liitto vastustaa tätä ajatusmallia voimakkaasti.

Ajatusmaailma lakihankkeen taustalla on edelleen se, että nykyistä enemmän tulisi arvioida sosiaalihuoltolain mukaisten palveluiden sopivuutta vammaisille henkilöille. Merkittävä puute vammaispalvelulain valmistelussa on yhä se, että YK:n vammaisoikeuskomitean tulkintakäytäntöä ja Yleiskommenttia nro 5 ei ole riittävästi huomioitu sen suhteen, minkälaisia itsenäistä elämää turvaavien palvelujen tulee olla.

Elämänvaiheajattelu yhä mukana

Lakiehdotuksessa on mukana edelleen säännös siitä, että vammaispalvelulain mukaisia palveluja järjestetään vammaiselle henkilölle vain, jos hänen välttämätön avun ja tuen tarpeensa poikkeaa siitä, mikä on henkilön elämänvaiheessa tavanomainen tarve. Tällä pyritään rajaamaan pois vammaispalveluiden piiristä ennen kaikkea ikääntyneet henkilöt, joiden palvelut pyrittäisiin järjestämään sosiaalihuoltolain nojalla.  Heta-liitto vastustaa elämänvaiheajattelua ja henkilökohtaisen avun korvaamista kotihoidolla.

Aiheeseen liittyviä huomioita on koottu laajemmin tähän Heta-liiton uutiseen.

Asiakasmaksua ei otettaisi huomioon asiakkaan edun arvioinnissa

Hallitus on esityksessä pitänyt kiinni linjasta, että jatkossa asiakasmaksut eivät saisi vaikuttaa asiakkaan edun arviointiin ja siihen, järjestetäänkö palvelu vammaispalvelulain nojalla. Tämä on heikennys nykytilaan nähden, ja Heta-liitto sekä monet muut järjestöt vastustavat muutosta. Vammaispalveluiden kannalta yksi keskeinen kysymys liittyy esimerkiksi siihen, milloin asumisen tuki järjestettäisiin maksuttomana vammaispalvelulain nojalla, jos samat palvelut voidaan järjestää maksullisina sosiaalihuoltolain perusteella.

Hallituksen esitys ja asian käsittelytiedot löytyvät eduskunnan nettisivuilta.

Hetan vaihtoehtoinen versio lausuntoyhteenvedosta

Kokosimme Heta-liitossa annetuista lausunnoista vaihtoehtoisen yhteenvedon, josta käy ilmi se, että varsin harva lausuntopyyntöön vastanneista on ollut sosiaali- ja terveysministeriön kanssa täysin samaa mieltä uudistuksesta. Vaikka moni taho oli vastannut esimerkiksi olevansa osittain samaa mieltä, oli vastauksissa esitetty kriittisiä huomioita. Katso, kuinka eri tavoin lausuntojen tuloksia voidaan kuvata!

Heta-liiton vaihtoehtoinen lausuntoyhteenveto (PDF)

Heta-liiton vaihtoehtoinen lausuntoyhteenveto (DOCX)

Sosiaali- ja terveysministeriön virallinen lausuntoyhteenveto