Kysymyksiä ja vastauksia hyvinvointialueiden aloittamisesta lisätty Hetan nettisivulle

Hyvinvointialueet aloittavat toimintansa vuoden 2023 alusta alkaen. Tällöin myös henkilökohtaisen avun järjestäminen siirtyy hyvinvointialueille.

Olemme koonneet kysymyksiä ja vastauksia aiheesta tälle sivulle.

Alueiden tilanne vaihtelee

Hyvinvointialueet ovat hyvin erilaisissa tilanteissa sen suhteen, miten laajasti muutos vaikuttaa. Jos alueella on esimerkiksi jo ollut hyvinvointialueen kattava kuntayhtymä, ei hyvinvointialueiden perustaminen tuo käytännössä paljonkaan asiakkaille näkyvää muutosta. Helsingin kaupunki jatkaa edelleen vammaispalvelujen järjestäjänä.

Kannattaa seurata oman alueen tiedotteita, sillä näissä kerrotaan kyseisen alueen vammaispalvelujen olennaisimpia muutoksia. Esimerkiksi nettikeskusteluja seuratessa kannattaa muistaa, että muutokset eivät lähtökohtaisesti koske kaikkia hyvinvointialueita, vaan yleensä kyse on aluekohtaisista asioista.

Henkilökohtaisen avun käytäntöihin voi tulla muutoksia

Henkilökohtaisen avun päätökset pysyvät voimassa päätökseen merkityn ajan muutoksesta huolimatta. Uusi vammaispalvelulaki tulee vaikuttamaan asioihin todennäköisesti tulevaisuudessa, mutta heti vuoden 2023 alusta alkaen uusi laki ei ole vielä voimassa. Hyvinvointialueet aloittavat siis nykyisen vammaispalvelulain pohjalta.

Työnantajamallin käytäntöihin saattaa tulla muutoksia, mutta tilanne vaihtelee alueittain. Hyvinvointialue saattaa pyytää esimerkiksi toimittamaan uuden valtakirjan palkanmaksua varten. Kela on katsonut, että uusi valtakirja hyvinvointialueelle tarvitaan jatkossa, jotta hyvinvointialue voi hoitaa työterveyshuollon rahaliikenteen työnantajan puolesta.

Heta-liitto neuvoo ja vaikuttaa

Heta-liiton neuvontaan kannattaa olla yhteydessä matalalla kynnyksellä varsinkin, jos hyvinvointialue esittää palvelujen tai henkilökohtaisen avustajan työsuhteen heikennyksiä. Hyvinvointialueilla on jo tiedossa säästöpaineita, mikä voi valitettavasti näkyä myös vammaispalveluissa.

Hetassa varaudutaan vaikuttamaan ja ottamaan kantaa mahdollisiin ongelmakohtiin. Tammikuun Lakimieslive-keskustelutilaisuuden aiheena tulee olemaan hyvinvointialueiden aloittaminen, eli se on myös hyvä mahdollisuus kysyä muutoksesta ja kertoa kokemuksista.