Työnantajan muistilista juhannukselle

Juhannukseen liittyy työsuhteen näkökulmasta monta yksityiskohtaista asiaa muistettavaksi. Kokosimme tärkeimmät tähän muistilistaan!

1. Juhannusaatto on arkipyhä

• Kuva, jossa on ulkopöydällä pienessä lasimaljakossa kukkakimppu.Jos työntekijä on juhannusaattona vapaalla, maksetaan hänelle palkka keskimääräisen päivittäisen työajan mukaisesti. Juhannusaatto myös vähentää työntekijän laskennallista työaikaa viikolta tai jaksolta keskimääräisen päivittäisen työajan.
  • Jos työntekijä on työssä juhannusaattona, hänelle maksetaan kolminkertainen palkka työssäolon ajalta. Työntekijän työsuhteen tulee kestää vähintään kaksi viikkoa, jotta oikeus arkipyhäkorvaukseen syntyy.
  • Vuosiloman, sairausloman tai muun sovitun palkallisen vapaan sisään jäävä arkipyhä ei oikeuta ylimääräiseen palkalliseen vapaapäivään tai arkipyhäkorvaukseen.
  • Huom.! Avustustunteja arkipyhä ei tietenkään vähennä – eli asiakas on oikeutettu tavalliseen määrään henkilökohtaista apua arkipyhästä riippumatta.

2. Juhannuspäivä ei ole arkipyhä

• Jos työntekijällä on työvuoro juhannuspäivänä, niin juhannuspäivältä maksetaan sunnuntaityölisä.

3. Juhannusaatto ja juhannuspäivä eivät kuluta vuosilomapäiviä

• Vuosilomalain mukaan juhannusaatto ja juhannuspäivä eivät kuluta vuosilomapäiviä. Eli jos työntekijä on vuosilomalla juhannusviikolla, kuluu häneltä siltä viikolta vain neljä vuosilomapäivää.

Jos tarvitset yksityiskohtaisempia ohjeita, niin otathan yhteyttä HetaHelpiin!