Jouluaatto ja muut erikoispäivät

Työnantajan muistilista joulun arkipyhistä

Heta-Liiton jäsenten henkilökohtaisilla avustajilla on oikeus saada arkipyhiltä joko palkallista vapaata tai korotettua palkkaa. Arkipyhä on erikoispäivä, joka kannattaa ottaa huomioon jo työvuoroja suunniteltaessa.

Kuvassa on valkoisia ja kultaisia joulupallojaPitkäperjantai, toinen pääsiäispäivä, juhannusaatto sekä muuksi päiväksi kuin lauantaiksi tai sunnuntaiksi sattuva vapunpäivä, itsenäisyyspäivä, jouluaatto, joulupäivä ja tapaninpäivä ovat ylimääräisiä palkallisia vapaapäiviä henkilökohtaisia avustajia koskevan työehtosopimuksen mukaan. Näin ollen joulun tienoolla arkipyhiä ovat tänä vuonna jouluaatto, joulupäivä ja tapaninpäivä.

• Kiteytetysti arkipyhä tarkoittaa sitä, että työntekijällä on joko palkallinen vapaapäivä tai, jos hän on töissä, hän saa 300 % korotettua palkkaa.
  • Jos työntekijällä on arkipyhänä palkallinen vapaapäivä, hänen työaikansa kuluu keskimääräisen päivittäisen työajan verran ja hänelle maksetaan normaali palkka kyseiseltä tuntimäärältä. Omasta palkanlaskennasta on hyvä varmistaa, miten arkipyhävapaa merkitään työvuoroluetteloon. Yksi hyvä tapa on merkitä kyseisen päivän kohdalle arkipyhävapaa sekä keskimääräinen päivittäinen työaika.
  • Arkipyhät eivät vähennä oikeutta henkilökohtaiseen apuun. Jos henkilökohtaisen avun käyttäjä tarvitsee henkilökohtaista apua arkipyhänä, niin silloin jollakulla hänen työntekijöistään on työpäivä.

Kuvassa on kaavio, jossa kuvataan sitä, että arkipyhänä työntekijä voi olla joko töissä tai vapaalla

Lisätietoa:

Keskimääräinen päivittäinen työaika lasketan jakamalla viikoittainen työaika viidellä (viisi viittaa keskimääräiseen, viikoittaiseen työpäivien määrään). Esimerkiksi jos työntekijän viikoittainen työaika on 30 tuntia, lasketaan keskimääräinen päivittäinen työaika jakamalla 30 viidellä: 30 / 5 = 6. Näin ollen tässä esimerkissä keskimääräinen päivittäinen työaika on 6 tuntia.

Varsin harvoin henkilökohtainen avustaja ei ole oikeutettu arkipyhävapaaseen, jos työnantaja kuuluu Heta-Liittoon. Kuitenkin, jos työntekijän työsuhde kestää alle kaksi viikkoa, ei oikeutta arkipyhävapaaseen tai korvaukseen ole. Sama koskee tarvittaessa työhön kutsuttavaa työntekijää, jonka työjakso kestää alle kaksi viikkoa. Tarvittaessa työhön kutsuttavalla tarkoitetaan tässä yhteydessä työntekijää, joka tekee satunnaisia ns. ”keikkatöitä”.

Uudenvuodenaatto, uudenvuodenpäivä ja loppiainen eivät ole henkilökohtaisia avustajia koskevan työehtosopimuksen mukaisia arkipyhiä. Jos työntekijä on työssä uudenvuodenpäivänä tai loppiaisena, maksetaan hänelle tehdystä työstä normaalin tuntipalkan lisäksi sunnuntaityökorotus.

Jos joku asia jää mietityttämään, niin ota yhteyttä HetaHelp-neuvontapalveluumme ja käy asia läpi lakimiestemme kanssa.

Huomaa kuitenkin, että HetaHelp on jouluna kiinni 24.12.2018 – 2.1.2019.