Henkilökohtaisen avun paraati näkyi ja kuului

Henkilökohtaisen avun paraati järjestettiin Suomessa ensimmäistä kertaa Helsingissä 11.6.2019. Tapahtuma oli erittäin onnistunut: sää suosi, tunnelma oli hieno ja meitä oli paikalla erittäin paljon!

Heta-Liitto järjesti yhdessä muiden järjestöjen (Assistentti.info, Helsingin Invalidien Yhdistys ry, Invalidiliitto ry, Julkisten ja hyvinvointialojen liitto JHL ry, Kehitysvammaisten Palvelusäätiö sr, Näkövammaisten liitto ry, Helsingin ja Uudenmaan Näkövammaiset ry) kanssa Suomen ensimmäisen Henkilökohtaisen avun paraatin. Paraatilla haluttiin lisätä henkilökohtaisen avun ja henkilökohtaisten avustajien työn tunnettuutta ja arvostusta. Kesäisen Helsingin kadut olivat täynnä sekä paikallisia että turisteja, joten ainakin huomio oli taattu!

Idea paraatin järjestämiseen tuli Norjasta, jossa vastaava paraati on järjestetty jo aiemmin. Myös Suomessa paraatille oli selvästi tilausta: Henkilökohtaista apua ammattina ei tunneta. Työmarkkinoilla on myös kohtaanto-ongelma, minkä takia vapaana oleva työvoima ei välttämättä löydä tätä työmahdollisuutta. Henkilökohtaisen avun työn arvostusta tuleekin nostaa. Se myös ennaltaehkäisee mahdollisia väärinymmärryksiä henkilökohtaisen avustajan työnkuvasta.

”Oli suuri kunnia olla mukana Suomen ensimmäisessä Henkilökohtaisen avun paraatissa. Suuren yleisön tietoisuudessa ja asenteissa on vielä tekemistä, ja tällainen kaduilla näkyvä tapahtuma on yksi hieno tapa tuoda asiaa esiin. Tapahtuma järjestettiin yhteistyössä mahtavalla hengellä, joten se on myös hieno esimerkki siitä, mitä yhteistyöllä saadaan aikaan”, Heta-Liiton varapuheenjohtaja Elina Nieminen kertoo paraatista.

Kuvassa Hetan varapuheenjohtaja Elina Nieminen pitää puhetta Henkilökohtaisen avun paraatin alkutilaisuudessa. Hän on oranssin teltan edustalla, telttaa ympäröivät paraatin logot. Taustalla näkyy yleisöä.
Hetan varapuheenjohtaja Elina Nieminen piti puheen Narinkkatorilla Helsingissä.

Elina piti paraatin alussa puheen, jonka voit lukea tästä linkistä.

Kuvassa henkilökohtaisen avun paraati kulkee Mannerheimintiellä.
Paraati näkyi ja kuului Helsingin kaduilla!
Kansanedustajia eduskuntatalon portailla.
Kansanedustajat vastasivat kysymyksiin henkilökohtaisesta avusta.

Lisää kuvia Henkilökohtaisen avun paraatista on Hetan Facebook-sivulla: www.facebook.com/hetaliitto