Pitkän työvuoron korvaus voimaan 1.9.

Edellisissä työehtosopimusneuvotteluissa sovittiin uudesta korvauksesta, joka maksetaan työntekijälle tietyin edellytyksin silloin, kun työntekijä tekee niin sanotun pitkän työvuoron.

Pitkän työvuoron korvausta maksetaan sellaisilta ehdot täyttäviltä työvuoroilta, jotka alkavat 1.9.2024 tai sen jälkeen. Korvausta maksetaan yleistyöaikaa käytettäessä yli 12 tunnin työvuoroilta, ja jaksotyöaikaa käytettäessä yli 16 tunnin työvuoroilta. Matkan ajalta (HetaTES 6.1.2.3. ja 6.2.2.3) ei makseta korvausta.

Sitoutuminen pitkien työvuorojen tekemiseen on työntekijälle vapaaehtoista, joten työnantajan ja työntekijän on sovittava asiasta. Pitkän työvuoron korvaus maksetaan vain silloin, kun sopimus pitkien työvuorojen tekemisestä (eli säännöllisestä työajasta poikkeamisesta), on tehty työnantajan aloitteesta. Jos sopimus on tehty työntekijän omasta aloitteesta, esimerkiksi siksi, että hän haluaa tehdä pitempiä työvuoroja ja vastaavasti olla töissä harvempina työpäivinä, pitkän työvuoron korvausta ei makseta.

Myös silloin, kun yksittäinen pitkä työvuoro tehdään työntekijän aloitteesta, korvausta ei makseta, vaikka sopimus säännöllisestä työajasta poikkeamisesta olisi tehty työnantajan aloitteesta.

Huomioi kenen aloitteesta pitkä työvuoro tehdään

Syyskuun alusta alkaen on siis hyvin tärkeä tietää, onko pitkä työvuoro tehty työntekijän vai työnantajan aloitteesta, koska se vaikuttaa korvausten maksamiseen.

Jos työntekijäsi tekevät pitkiä työvuoroja, tarkistathan, että pitkistä työvuoroista tekemässänne sopimuksessa on tieto siitä, kenen aloitteesta niitä tehdään.

Heta-liiton lomakkeen pitkistä vuoroista sopimiseen löydät täältä.
(Sopimus pitkistä työvuoroista, pitkät työvuorot)

Pitkän työvuoron korvaus ei koske matkoja

Pitkän työvuoron korvaus ei myöskään koske matkoja: Jos työntekijän kanssa on tehty työehtosopimuksen 6.1.2.3- tai 6.2.2.3-kohdan mukainen sopimus vuorokautisesta työajasta ja lepoajoista poikkeamisesta matkojen aikana, korvausta ei makseta. Työehtosopimuksen kohta 6.1.2.3 koskee yleistyöaikaa ja kohta 6.2.2.3 jaksotyöaikaa.

Heta-liiton lomakkeen matkan ajasta sopimiseksi löydät täältä.
(Sopimus pitkistä työvuoroista, matkan ajan työaika)

Hyvinvointialue on velvollinen korvaamaan Hetan työehtosopimuksen mukaiset palkat ja palkanlisät. Korvaus on kuitenkin uusi, eikä maksukäytäntöä ole vielä ehtinyt muodostua. Olethan yhteydessä Heta-liittoon, mikäli sinulle tulee kysymyksiä tai ongelmia pitkän vuoron korvaukseen liittyen.

Pitkän työvuoron korvausta on käsitelty yksityiskohtaisesti aiemmassa uutiskirjeessämme pitkien työvuorojen korvauksista ja muista TES-muutoksista (kirjeen luku kuusi). Uutiskirjeessä on esim. kerrottu, millä tavalla korvauksen määrä riippuu työvuoron pituudesta, ja annettu esimerkkejä korvauksen maksamisesta. Uutiskirjeen voit lukea täältä.