WeThe15 nostaa vammaisten äänen kuuluviin

Torstaina 19.8.2021 on lanseerattu maailmanlaajuinen WeThe15-kampanja, jolla otetaan kantaa vammaisten oikeuksiin.

Tokion paralympialaiset lähestyvät, ja on aika nostaa vammaisen ääni kuuluville ympäri maailman! WeThe15 on Kansainvälisen Paralympiakomitean IPC:n koordinoima maailmanlaajuinen kampanja, joka tuo esiin vammaisten henkilöiden yhteiskunnalliseen asemaan liittyviä kysymyksiä, puheenaiheita ja epäkohtia.

Kampanjan tavoitteena tehdä maailmasta entistä yhdenvertaisempi ja inklusiivisempi kaikille. IPC:n lisäksi kampanjassa on mukana lukuisia muita järjestöjä niin urheilun, ihmisoikeuksien kuin vammaispolitiikan saralta. Kampanjalla on myös merkittäviä yrityskumppaneita.

Maailman väestöstä 15 prosenttia on vammaisia

Maailman väestöstä vammaisia on 15 prosenttia eli noin 1,2 miljardia ihmistä. Tämä ei ole mikään pieni joukko, vaan tarkoittaa joka seitsemättä ihmistä! Siitä huolimatta vammaiset edelleen liian usein sivuutetaan julkisessa keskustelussa ja päätöksenteossa, vaikka kyse olisi heitä koskevista asioista. Tähän WeThe15 haluaa muutoksen.

Kampanjan tunnusväri on violetti, ja heti lanseerauspäivänä, torstaina 19.8. yli 100 merkittävää rakennusta ympäri maailman valaistaan violetiksi. Mukana on esimerkiksi London Eye sekä Rooman Colosseum. Helsingissä valaistaan loppukesän ajan kello 21 päärautatieaseman torni sekä viikon ajan joka ilta Yleisradion linkkitorni Pasilassa.

WeThe15 näkyy myös laajalti tiedostusvälineissä sekä sosiaalisessa mediassa, jossa jokainen voi jakaa sisältöä tunnisteella #WeThe15. Kampanjaan liittyvää kuvamateriaalia voi ladata someen jaettavaksi paralympiakomitean kuvapankista salasanan paramedia avulla.

Kampanjavideoon voi tutustua YouTubessa.

WeThe15 on jatkuva kampanja

Kampanja ei rajoitu ajallisesti pelkästään Tokion paralympialaisten ympärille, vaan sen on tarkoitus olla monivuotinen ja kehittyä sekä muotoutua ajan myötä.

Tavoitteena on, että tulevaisuudessa #WeThe15 voisi olla yleinen, maailmanlaajuisesti käytettävä tunnus silloin, kun puhutaan vammaisten henkilöiden oikeuksista ja yhteiskunnallisesta asemasta. Vaikka kampanja ehkä näkyykin eniten isojen urheilukisojen aikaan, on tarkoitus, että se leviäisi yhteiskunnan kaikille sektoreille.

Lisätietoa paralympiakomitean sivuilta.

WeThe15