Vertaistukihenkilöiden koulutukset jatkuvat

Kiinnostaisiko sinua toimia henkilökohtaisen avustajan työnantajan vertaistukena? Nyt siihen on tilaisuus! Heta-liitossa on käynnissä STEAn rahoittama Työnantajakumppanit-vertaistukihanke, jonka puitteissa koulutamme vertaistukihenkilöitä. Haku syksyn ensimmäiseen vertaistukikoulutukseen on nyt auki.

Tavoitteenamme on luoda pysyvä toimintamalli, jonka kautta on mahdollisuus saada vertaistukea henkilökohtaisen avustajan työnantajana toimimisen haasteisiin.

Vertaistukihenkilön kanssa voi jakaa ajatuksia ja kokemuksia mahdollisiin ongelmatilanteisiin liittyen sekä vaihtaa vinkkejä reiluna ja oikeudenmukaisena työnantajana toimimisesta. Arjen ilot tuntuvat suuremmilta ja murheet pienemmiltä, kun ne voi jakaa.

Hetan vertaistukihenkilö kuuntelee, keskustelee, kannustaa, rohkaisee ja ohjaa tarvittaessa syventävien palveluiden piiriin. Vertaistukihenkilö tukee itsenäisen elämän toteutumista henkilölle, joka toimii oman henkilökohtaisen avustajansa työnantajana. Vertaistukihenkilö on helposti lähestyttävä ja luotettava apu työnantajalle, joka on juuri ryhtynyt oman avustajansa työnantajaksi tai joka muutoin kaipaa tukea ja vinkkejä henkilökohtaisen avustajan kanssa toimimiseen.

Vertaistukihenkilö tukee toista henkilökohtaisen avustajan työnantajaa omiin kokemuksiinsa perustuvan osaamisensa mukaan. Kohderyhmän edustajia on ympäri maata, joten käytännön toiminta muodostuu sen perusteella, kuinka läheltä toisiaan tuettava ja tukija löydetään ja millaisia välineitä heillä on käytössään. Vertaistukea voidaan antaa esim. kasvotusten, puhelimitse, sähköpostilla tai sosiaalisen median kautta.

Vertaistukihenkilöt allekirjoittavat Heta-liiton kanssa sopimuksen, jossa sitoutuvat Hetan arvoihin sekä vaitioloon tuettavan henkilön asioista.

Heta-liitto järjestää vertaistukihenkilöille koulutuksen. Koulutus järjestetään Microsoft Teamsin kautta etäyhteyksin. Koulutus koostuu kolmesta tapaamiskerrasta ja kestää yhteensä seitsemän tuntia. Lisäksi osallistujat saavat koulutuspäivien välille itsenäisesti pohdittavia tehtäviä.

Mukaan valittu osallistuja sitoutuu osallistumaan kaikkiin kolmeen koulutuskertaan. Koulutus on suunnattu henkilökohtaisen avustajan työnantajina toimiville. Osallistujilta ei vaadita Heta-liiton jäsenyyttä.

Koulutuksen aikataulu:

ke 15.9. klo 16.30–19.00 Vertaistuki – mitä ja miksi?

ke 6.10. klo 16.30–19.00 Vertaistuki voimavarana henkilökohtaisen avustajan työnantajuudessa

ke 17.11. klo 16.30–19.00 Vertaistukihenkilönä toimiminen käytännössä

Koulutuksen vetäjänä toimii Heta-liiton järjestöassistentti, sosionomi Tiia Sipola. Kouluttajina toimii myös ulkopuolisia asiantuntijoita.

Koulutukseen mahtuu kymmenen osallistujaa, mutta viime koulutuskerralla jonottamaan jääneet hakijat ovat etusijalla. Kerrothan meille 7.9. mennessä, miksi sinut tulisi valita mukaan koulutukseen, ja miksi juuri sinä olisit hyvä vertaistukihenkilö toiselle avustajan työnantajalle.

Jos ilmoittautuneita on enemmän kuin paikkoja, valitsemme osallistujat hakemusten perusteella. Koulutuksia järjestetään myöhemmin lisää. Ilmoittautumaan pääset tästä. Ilmoitamme koulutukseen mukaan valituille valinnasta mahdollisimman pian.

Lisätietoja saat Heta-liiton toimistosta:

heta@heta-liitto.fi

02 4809 2400 ma, ke, to, pe 9–11, ti 13–15