Vertaistukihenkilöiden koulutukset

Kiinnostaisiko sinua toimia vertaistukena toiselle henkilökohtaisen avustajan työnantajalle? Seuraavan kerran voit hakea mukaan Hetan vertaistukihenkilöiden koutukseen syksyllä 2021. Koulutus alkaa syyskuussa, ja avaamme ilmoittautumisen siihen elokuun aikana.

Tavoitteenamme on luoda pysyvä toimintamalli, jonka kautta on mahdollisuus saada vertaistukea henkilökohtaisen avustajan työnantajana toimimisen haasteisiin.

Vertaistukihenkilön kanssa voi jakaa ajatuksia ja kokemuksia mahdollisiin ongelmatilanteisiin liittyen sekä vaihtaa vinkkejä reiluna ja oikeudenmukaisena työnantajana toimimisesta. Arjen ilot tuntuvat suuremmilta ja murheet pienemmiltä, kun ne voi jakaa.

Hetan vertaistukihenkilö kuuntelee, keskustelee, kannustaa, rohkaisee ja ohjaa tarvittaessa syventävien palveluiden piiriin. Vertaistukihenkilö tukee itsenäisen elämän toteutumista henkilölle, joka toimii oman henkilökohtaisen avustajansa työnantajana. Vertaistukihenkilö on helposti lähestyttävä ja luotettava apu työnantajalle, joka on juuri ryhtynyt oman avustajansa työnantajaksi tai joka muutoin kaipaa tukea ja vinkkejä henkilökohtaisen avustajan kanssa toimimiseen.

Vertaistukihenkilö tukee toista henkilökohtaisen avustajan työnantajaa omiin kokemuksiinsa perustuvan osaamisensa mukaan. Vertaistukea voidaan antaa esim. kasvotusten, puhelimitse, sähköpostilla tai sosiaalisen median kautta.

Vertaistukihenkilöt allekirjoittavat Heta-liiton kanssa sopimuksen, jossa sitoutuvat Hetan arvoihin sekä vaitioloon tuettavan henkilön asioista.

Syksyn 2021 koulutukset

Järjestämme syksyllä kaksi vertaistukihenkilöiden kolmiosaista koulutusta. Mukaan valitut henkilöt sitoutuvat osallistumaan kaikkiin kolmeen koulutukseen. Osallistujilta ei vaadita Heta-liiton jäsenyyttä.

Koulutuksen aikataulu:

Ke 15.9 klo 16.30–19.00 Vertaistuki – mitä ja miksi?

Ke 6.10. klo 16.30–19.00 Vertaistuki voimavarana henkilökohtaisen avustajan työnantajuudessa

Ke 17.11. 16.30–19.00 Vertaistukihenkilönä toimiminen käytännössä

Toisen koulutuksen aikataulu samoilla teemoilla:

21.10.
18.11.
9.12.

Koulutuksen vetäjänä toimii Heta-liiton järjestöassistentti, sosionomi Tiia Sipola. Kouluttajana toimii ratkaisukeskeinen terapeutti ja työnohjaaja Outi Kainunkangas, joka on toiminut kuntoutusalan yrittäjänä ja työnantajana yli 10 vuoden ajan. Outin yritykseen voi tutustua täällä:
www.silmuja.fi

Avaamme ilmoittautumisen elokuun aikana.

Lisätietoa koulutuksista saat Hetan toimistolta:
heta@heta-liitto.fi
Toimiston puhelinajat: ma, ke, to, pe 9–11, ti 13–15