VammaisVoimaa! FunkisKraft! kokosi yhteen suuren joukon

Kesäisenä torstaina 29.8. Helsingissä järjestetty VammaisVoimaa!-tapahtuma kokosi yhteen jopa satoja osallistujia, joista osa oli saapunut kauempaakin.

Vaikuttava joukko kokoontui Helsingissä Vammaisfoorumin koordinoimaan tapahtumaan, jonka järjestelyissä myös Heta oli mukana.

Tapahtuman ilmapiiri oli alusta loppuun vähintään yhtä aurinkoinen ja lämmin kuin sääkin, mutta samalla otettiin tiukasti kantaa tärkeisiin, ajankohtaisiin asioihin. Julkiseen keskusteluun nostettiin erityisesti näitä kulmia:

• Vammaiset ihmiset ovat hyödyntämätön voimavara työelämälle.
  • Vammaisten ihmisten osallisuuden edistäminen luo koko yhteiskuntaan hyvinvointia.
  • Vammaisjärjestöjen toiminnan merkitystä yhteiskunnalle ei pidä unohtaa.

Tapahtuma aloitettiin Narinkkatorilla puheenvuoroilla ja musiikkiesityksillä. Kauimmaiset terveiset saatiin Pariisin Paralympialaisista saakka.

Kun ohjelma päättyi Narinkkatorilla, marssivat tapahtuman osallistujat yhtenä joukkona Mannerheimintietä pitkin Eduskuntatalon eteen, missä ohjelma jatkui puheenvuorojen muodossa. Monet osallistujat olivat myös valmistaneet upeita, kantaa ottavia kylttejä välittääkseen viestiä yhdenvertaisuudesta, osallisuudesta ja vammaisten oikeuksista. Ohikulkijoilta ei varmasti jäänyt huomaamatta tämä upea, värikäs joukko.

Kyltti, jossa lukee: yhdessä ihmisarvon puolesta.

Osallisuus on vammaisyleissopimuksen keskeinen tarkoitus

Tapahtumassa nostettiin useaan otteeseen esille ajankohtainen, päättäjien pöydällä oleva vammaispalvelulaki ja se, miten tärkeää on, että subjektiiviset oikeudet säilyvät, ihmiset saavat tarvitsemansa palvelut, eikä niihin kohdisteta leikkauksia. Puheenvuoroissa painotettiin, että vammaispalvelulaki ei saa olla säästölaki.

– Osallisuus onkin vammaisyleissopimuksen keskeinen tarkoitus. Osallisuus on myös yhdenvertaisuuden keskeinen tekijä, ja oikeastaan yhdenvertaisuuden mittari. Tänä syksynä aika moni meistä on varmasti huolestunut siitä, mitä yhteiskunnassa on tapahtumassa, mihin säästöt johtavat, ja hallituksen pöydällä on myös lähiviikkoina uusi vammaispalvelulaki, joka on sen jälkeen eduskunnan käsittelyssä. Vammaisjärjestöt ovat esittäneet vakavia huolia, ja niin mekin olemme tehneet yhdenvertaisuusvaltuutetun toimistosta”, totesi yhdenvertaisuusvaltuutettu Kristina Stenman.

Vammaisyhteisön yhteinen voimannäyte

– VammaisVoimaa! oli Vammaisfoorumin ja koko vammaisyhteisön uudenlainen voimannäyttö. Vammaiset ihmiset ovat, voisivat ja haluavat olla yhteiskunnalle voimavara. Meillä on vahvuutta, osaamista, motivaatiota, halu rakentaa yhteistä hyvää, mutta vammaiset ihmiset ovat aivan liian vähän käytetty resurssipankki. Oli upeaa saada toimia järjestelytoimikunnan vetäjänä ja tehdä työtä sitoutuneiden ja osaavien ammattilaisten ja vapaaehtoistoimijoiden kanssa. Toukokuun lopulla pidetyn ensimmäisen ideointikokouksen jälkeen tapahtuma toteutettiin vain kolmessa kesäkuukaudessa – Ihan mieletön onnistuminen! Ensi vuonna järjestetään erilainen ja vielä parempi, näin toivon ja uskon. ISO kiitos kaikille tekijöille, tukijoille ja eri tavoin mukana olleille, toteaa Heta-liiton puheenjohtaja Maija Aatelo.

Kiitämme myös koko Heta-liiton puolesta kaikkia osallistujia hienosta tapahtumasta.​

Ihmisjoukko Vammaisvoimaa-kulkueessa Helsingin ydinkeskustassa.