Vammaisfoorumin raportti vammaispalvelujen ammattilaisten kokemuksista
Julkaistu
Kyselyvastausten mukaan henkilökohtainen apu on ollut heikennysten kohteena.
Vammaisfoorumi toteutti palvelupäätöksiä tekeville ammattilaisille kyselyn vammaispalveluiden toteutumisesta hyvinvointialueilla. Kysely oli avoinna 26.5.–20.6.2025, ja siihen vastasi yhteensä 119 hyvinvointialueilla työskentelevää vammaispalveluiden ammattilaista. Kyselyssä nousi esiin myös henkilökohtaisen avun vaikeutunut tilanne hyvinvointialueilla.
Resurssipulaa sekä palveluissa että päätöksenteossa
Vastaajilta kysyttiin, onko alueella riittävästi resursseja vammaisten palveluihin. Suurin osa eli 66 % vastaajista oli sitä mieltä, että alueella ei ole tällä hetkellä riittävästi resursseja asiakkaiden palveluiden tuottamiseen. 18 % vastaajista piti resursseja riittävinä ja 16 % vastaajista ei osannut sanoa.
Vastaajista jopa 73 prosenttia katsoi, ettei alueella ole riittävää työntekijämäärää hakemusten käsittelyssä ja neuvonnassa. Suunnitelmalliselle työlle kuten asiakassuunnitelmien päivittämiselle ei jää riittävästi aikaa. Vastaajat kertoivat talouden ohjaavan vahvasti palveluiden myöntämistä.
Heta-liiton neuvonnassa tulee esiin, että henkilökohtaisen avun päätösten viiveet vaikeuttavat huomattavasti työnantajamallin toteutumista. Työnantajamallissa on palvelun toteuttamisen aikanakin tarve hakea korvauksia avustajasta aiheutuviin kuluihin. Lisäksi päätöksiä tarvitaan esim. matkojen lisätunteja varten.
Heikennyksiä henkilökohtaisen avun palveluissa
Vastauksissa oli nähtävissä merkittäviäkin heikennyksiä esim. liikkumisen tuen tai henkilökohtaisen avun palveluissa. Lähes puolet (48 %) ammattilaisista on ohjannut asiakkaita aiempaa voimakkaammin yleislakien mukaisiin palveluihin eli pois esimerkiksi henkilökohtaisen avun piiristä. Tämä vastaa vammaisjärjestöjen neuvonnassa saatuja kokemuksia.
Erityisesti henkilökohtaisen avun palveluihin oli tehty heikennyksiä. Monelta aikaisemmin palvelua saaneelta vähennettiin avustajatuntien määrää, henkilökohtainen apu lopetettiin kotonaan ja/tai se korvattiin kotihoidolla. Kotihoito ei kuitenkaan pääsääntöisesti vastaa henkilökohtaisen avun tarpeisiin. 76 % vastaajista kertoi, että yleislakien (mm. sosiaalihuoltolaki) mukaisia palveluja ei ole saatavissa tai ne eivät ole riittäviä, 16 % ei osannut sanoa. Vain 8 % vastaajista arvioi palvelut riittäviksi.
Heta-liiton neuvonnassa tämä trendi on näkynyt jo ennen uutta vammaispalvelulakia ja hyvinvointialueiden aloittamista.
Uusi vammaispalvelulaki näkyi toiveena koulutukselle ja konsultaatiolle
Vastaajilta kysyttiin arviota uuden vammaispalvelulain yleisistä vaikutuksista. Huolestuttavaa kyselyn tuloksissa on se, että alle 20 % vammaispalveluiden parissa työskentelevistä ammattilaisista katsoi lain uudistamisen parantavan ja lähes 30 % heikentävän palveluja. Todennäköisesti kyselyn ajankohdasta johtuen epävarmojen vastausten osuus oli suuri, sillä laki ei ole ollut kovin pitkään voimassa.
42 % vastaajista oli kesäkuussa 2025 sitä mieltä, että koulutusta uudesta laista on saatu riittävä määrä, 46 % puolestaan koki, ettei ollut saanut riittävästi koulutusta. Avovastauksissa esitettiin runsaasti erilaisia toiveita lisäkoulutuksille. Koulutuksen lisäksi myös juridiselle konsultaatiolle nähtiin tarvetta.