Puheenjohtajan terveiset: mikä välttämättömästä voisi olla vähemmän välttämätöntä?

Henkilökohtaisten avustajien lakko alkoi yöllä 6.6.2023 koko maassa. Lakkoon voivat osallistua niiden Heta-liiton jäsenten avustajat, jotka kuuluvat työtehtäviensä perusteella HetaTES:n palkkaryhmään A. Kenenkään ei kuitenkaan ole pakko osallistua lakkoon, eikä mihinkään työtaistelutoimiin.

Tiistaina alkanut viikon mittainen lakko voi koskettaa noin 3000 jäsentämme. Tietojemme mukaan lakon toteutuminen vaikuttaa toistaiseksi vähäiseltä. Yhdenkin työvuoron peruuntuminen aiheuttaa kuitenkin vammaiselle ihmiselle vaikeuksia ja suurta huolta. Heta-liitto on hyvin tietoinen ongelmista ja pyrkii saamaan työehtosopimuksen solmituksi mahdollisimman pian.

Henkilökohtaista apua myönnetään välttämättömään tarpeeseen. On vähintään vaikeaa, ellei jopa mahdotonta rajata, mikä välttämättömästä voisi olla “vähemmän välttämätöntä”. Palkkaryhmä ei missään tapauksessa ole riittävä, eikä oikea tapa rajata lakkoa.

Vammainen ihminen voi tarvita apua esimerkiksi ruoan syömisessä, vaikka hänellä olisi varaa tilata ruoka valmiiksi toimitettuna. Jatkossa tarvitaankin keskustelu siitä, mitkä henkilökohtaisen avustajan tehtävistä voidaan tulkita ei-välttämättömiksi tai ei-kiireellisiksi, mitkä taas pitää turvata kaikissa tilanteissa.

Vammaiselle henkilölle peruuntumiset ja muutokset ovat arkea

On surullista joutua huomaamaan, miten vaikeaa ei-vammaisille on ymmärtää vammaisuuteen usein liittyvät äkilliset ja ennakoimattomat terveydelliset haasteet. Heta-liitto joutui perumaan maanantaille 5.6. sovitun tapaamisen sairastumisen vuoksi, mistä viestitimme JHL:lle pahoittelumme.

Hetan jäsenille peruuntumiset ja muutokset ovat tavallista arkea – elämää voi ja pitää suunnitella etukäteen, mutta vammaisuus tuo siihen yllätyselementin, joka saattaa estää suunnitelmien toteuttamisen. Meille vammaisille tarve mukauttaa ja mukautua muuttuneisiin olosuhteisiin on jokapäiväistä. Ei-vammaisten suhtautuminen tähän välttämättömään pahaan on kuitenkin jopa ableistista, jos syytä ei tunnisteta, ymmärretä tai hyväksytä.

JHL uutisoi neuvottelun peruuntumisesta kuin se johtuisi Heta-liiton haluttomuudesta neuvotella. Se ei ole totta. Heta on pyrkinyt neuvottelujen aikana ja pyrkii edelleenkin edistämään neuvottelutulokseen pääsemistä kaikin keinoin.

Heta on 15 vuoden aikana edistänyt merkittävästi henkilökohtaisten avustajien työehtojen ja palkkatason kohentamista. Se on tavoitteemme myös tulevaisuudessa taloudellisten realiteettien rajoissa.

Neuvottelut jatkuvat torstaina 8.6. valtakunnansovittelijan toimistolla. Toivon, että löydämme molempia osapuolia tyydyttävät ratkaisut kiistoihin, jotta vammaisten ihmisten arki voi taas jatkua ilman työtaisteluista aiheutuvia ongelmia – ongelmia näet riittää ihan tarpeeksi joka päivälle muutenkin vammaisten ihmisten elämässä.

Maija Aatelo
Heta-liiton puheenjohtaja