Palkkojen yhdenmukaistaminen hyvinvointialueilla ei saa johtaa heikennyksiin

Heta-liiton yhteydenoton jälkeen palkkojen yhdenmukaistaminen Satakunnassa palautettiin uuteen valmisteluun.

Vuoden alussa aloittaneilla hyvinvointialueilla on saatettu tehdä päätöksiä siitä, minkä palkkatason mukaan työnantajamallin palkkakuluja korvataan. Taustalla on se, että joissakin kunnissa palkkataso on voinut olla korkeampi kuin muualla. Kunnissa on paikoin maksettu myös Heta-liiton työehtosopimuksen tason ylittäviä palkkoja.

Esimerkiksi Satakunnan hyvinvointialueen aluehallitus oli kokouksessaan 16.1.2023 tekemässä päätöstä asiasta. Ehdotettu päätös oli tulkinnanvarainen, mutta se olisi Heta-liiton käsityksen mukaan tarkoittanut, että osalla työntekijöistä palkat olisivat heikentyneet.

Heta-liiton yhteydenoton jälkeen Satakunnan aluehallitus päätti palauttaa asian uuteen valmisteluun. Heta selvittää myös eräiden muiden hyvinvointialueiden tilannetta palkkojen suhteen.

Satakunnan päätöksestä voi lukea täältä.

Työoikeudessa on korostettu palkkojen ja muiden palkkaetujen heikentämisen edellyttävän taloudellista ja tuotannollista irtisanomisperustetta. Lisäksi on korostettu toimenpiteen olevan mahdollinen vain poikkeuksellisesti esim. taloudellisissa vaikeuksissa olevan yrityksen toiminnan jatkamiseksi. On myös monessa suhteessa ongelmallista, jos vammaispalvelun asiakkaat laitetaan neuvottelemaan työntekijöidensä kanssa palkan alentamisesta tai muiden palkkaetujen heikentämisestä.

Suosittelemme olemaan yhteydessä HetaHelp-neuvontapalveluun, jos tietoon tulee suunnitelmia palkkauksen heikentämisestä.