Pääsiäisen arkipyhät

Pääsiäisen ympärillä on monta pyhäpäivää. Kaikki pyhäpäivät eivät kuitenkaan ole henkilökohtaisten avustajien työehtosopimuksen mukaisia arkipyhiä. Pääsiäiseen liittyvät arkipyhät ovat pitkäperjantai ja toinen pääsiäispäivä.

Heta-liittoon kuuluvien työnantajien tulee huomioida seuraavat asiat avustajiensa työvuoroja suunniteltaessa:

• Arkipyhät ovat ylimääräisiä palkallisia vapaapäiviä, jotka on määritelty työehtosopimuksessa.
  • Pitkäperjantai 2.4. ja toinen pääsiäispäivä eli maanantai 5.4. ovat työehtosopimuksen mukaisia arkipyhiä.
  • Jos et tarvitse henkilökohtaista avustajaa arkipyhänä, on se hänelle palkallinen vapaapäivä.
  • Jos tarvitset henkilökohtaista avustajaa arkipyhänä, hänelle maksetaan kolminkertainen tuntipalkka tehdyiltä työtunneilta hyvityksenä siitä, että hän on ollut töissä arkipyhänä.
  • Vaikka arkipyhä olisi työntekijälle vapaapäivä, se ei vähennä sinulle myönnettyjä avustustunteja.
  • Pääsiäislauantai ei ole arkipyhä, sen sijaan siitä saa työehtosopimuksen mukaisen sunnuntaityökorvauksen, mikä tarkoittaa, että lauantain palkka maksetaan avustajalle kaksinkertaisena.
  • Palkalliseen arkipyhävapaaseen ja arkipyhäkorvaukseen on oikeutettu työntekijä, jonka työsuhde kestää vähintään kaksi viikkoa tai tarvittaessa töihin kutsuttava työntekijä, jonka arkipyhän sisältämä työjakso kestää vähintään kaksi viikkoa.

Pääsiäinen

Arkipyhälle osuvan vapaapäivän palkka maksetaan keskimääräisen työajan mukaan

Jos työntekijää ei tarvita arkipyhänä, on se työntekijälle palkallinen vapaapäivä. Arkipyhät kuluttavat työntekijän työaikaa keskimääräisen päivittäisen työajan verran. Myös palkka maksetaan keskimääräisen päivittäisen työajan mukaan.

Esimerkki: Jos työntekijän viikoittainen työaika on työsopimuksen mukaan esimerkiksi 30 tuntia, on yhden päivän keskimääräinen työaika 6 tuntia (30 tuntia / 5 päivällä = 6 tuntia). Jos pitkäperjantai tai toinen pääsiäispäivä on annettu työntekijälle vapaaksi, voi työnantaja määrätä työntekijälle tässä tilanteessa työtä kyseiselle viikolle 24 tuntia.

Arkipyhiin liittyy paljon muistettavaa, joten halutessasi voit tarkistaa, mitä työehtosopimuksessa sanotaan.