Oikaisu lauantailisää koskevaan uutisointiin

Lauantailisä on uuden Henkilökohtaisia avustajia koskevan valtakunnallisen työehtosopimuksen voimaantullessa muuttunut 20 prosentista 25 prosenttiin. Tämä muutos on siis tullut voimaan 1.2.2020 alkaen.

1.2.2020 julkaistussa työehtosopimusta koskevassa uutisoinnissa (Uusi työehtosopimus henkilökohtaisille avustajille) oli kuitenkin virheellisesti annettu ymmärtää, että myös lauantailisää koskeva muutos tulisi voimaan 1.3.2020. Työehtosopimuksessa ei kuitenkaan lauantailisälle ole määritelty erillistä voimaantuloajankohtaa, joten muutos on tullut voimaan osana työehtosopimusta heti sen voimaantullessa eli 1.2.2020.

Suoratyö-järjestelmään muutos lauantailisän korotuksesta on tehty Heta-liiton virheellisen tiedotukseen perustuen. Suoratyöltä saamamme tiedon mukaan he ovat tehneet hätäkorjauksen palveluun 24.2. noin klo 10:25, jonka jälkeen SuoraTyö.fi-palvelussa vahvistettujen palkkajaksojen lauantailisät menevät oikein jo 1.2. alkavalta palkkajaksolla. Suoratyössä tehdyn tutkinnan perustella on havaittu, että hiukan alle 1.000 palkkajaksoa ajalta 1.-15.2.2020 oli jo ehditty vahvistaa. Näiden osalta palkat tulevat menemään maksuun tältä helmikuun ensimmäiseltä jaksolta 20%:n lauantailisällä 25%:n sijaan. Näiden osalta puuttuva lauantailisän osuus maksetaan 15.3. maksettavan palkan yhteydessä.