Neuvottelutulosta uudesta työehtosopimuksesta ei ole saavutettu

Henkilökohtaisia avustajia koskeva valtakunnallinen työehtosopimus umpeutuu tämän viikon lopussa, sunnuntaina 30.4.

TES-neuvotteluja jatkettiin tiistaina 25.4., mutta osapuolten kesken ei tapahtunut lähentymistä. Neuvottelutulosta yritettiin hakea viimeiseen asti, mutta lopulta Heta-liiton ja JHL:n näkemyserot tekstikysymyksistä olivat liian suuria. Heta-liiton mielestä myös JHL:n sopimukselle tavoittelema kustannusvaikutus ylitti huomattavasti yleisen linjan mukaisen kustannusvaikutuksen.

–  Meillä on tällä hetkellä hyvä työehtosopimus, joka mahdollistaa henkilökohtaisen avun käyttämisen joustavasti ja siten avun käyttäjälle itsenäisen ja omannäköisen elämän. Haluamme mahdollistaa tämän vuosia sitten TES-sopimukseen neuvotellun hyvän käytännön jatkumisen myös tulevaisuudessa, Heta-liiton puheenjohtaja, TES-pääneuvottelija Maija Aatelo toteaa.

–  Työehtosopimusneuvottelut eivät ole olleet helpot, mutta Heta-liitto on valmis jatkamaan keskusteluja sellaisen työehtosopimuksen saamiseksi, jolla voimme pitää kiinni jäsentemme eduista, toteaa Markku Salminen, neuvottelutiimin toinen hallitusjäsen.

Sopimukseton tila alkaa 1.5.

–  Maanantaina 1.5. alalla ollaan sopimuksettomassa tilassa. Nykyisen työehtosopimuksen noudattaminen jatkuu kuitenkin niin sanotun jälkivaikutuksen ansiosta. Sopimuksettoman tilan aikana sekä työnantajat että työntekijät noudattavat vanhan työehtosopimuksen määräyksiä, esimerkiksi palkka- ja työaikamääräyksiä, kuten tähänkin asti, rauhoittaa Hetan neuvottelutiimin juristi Maria Jokela.

Hetan valtuusto käsittelee neuvottelutilannetta huomisessa kokouksessaan ja päättää jatkotoimista.

Lähetämme jäsenillemme tarkemmat ohjeet sopimuksettomaan tilaan liittyen perjantaina 28.4.