Miten henkilökohtaisten avustajien lakko on rajattu

Työnantajilla ja henkilökohtaisilla avustajilla on ollut jonkin verran epäselvyyttä siitä, mitä lakon rajaaminen palkkaryhmän A mukaisiin työtehtäviin tarkoittaa.

Rajaus tarkoittaa sitä, että jos avustaja kuuluu palkkaryhmään B, hän työskentelee lakon aikana täysin normaalisti, kaikki työtehtävänsä hoitaen. Lakkoon osallistuvat vain työntekijät, jotka kuuluvat palkkaryhmään A. Asiasta on yksimielisyys ammattiliitto JHL:n kanssa. Myös palkkaryhmässä A tulee tehdä ainakin tehtävät, joiden tekemättä jättäminen vaarantaisi henkeä ja terveyttä.

Mikäli avustajasi kuuluu palkkaryhmään B, mutta hän kieltäytyy työtehtävistä, ilmoita asiasta Heta-liittoon tällä lomakkeella.

Ilmoita lomakkeella myös muista työtaistelutilanteista (esim. lakko palkkaryhmässä A, ylityöstä kieltäytyminen yms).

Saako omainen toimia avustajana poikkeuksellisessa tilanteessa?

Käynnissä olevaan, pääkaupunkiseutua koskevaan lakkoon liittyen Helsinki ja Länsi-Uudenmaan hyvinvointialue ovat linjanneet, että omainen voi työskennellä lakon aikana avustajana. Heta-liiton näkemyksen mukaan työtaistelun aikana kyseessä on sellainen vammaispalvelulain mukainen erityisen painava syy, jonka perusteella omainen tulee voida palkata avustajan sijaiseksi. Heta-liitto suosittelee vastaavien ratkaisujen tekemistä kaikilla hyvinvointialueilla, joita lakot koskettavat.

Alla olevista linkeistä löytyy eri hyvinvointialueiden ohjeita.

Helsinki

Vantaa ja Kerava