Joulun ja vuodenvaihteen arkipyhät ja muut erikoispäivät

Joulun ja vuodenvaihteen tienoilla on useita henkilökohtaisia avustajia koskevan työehtosopimuksen mukaisia arkipyhiä JA lisäksi päiviä, jotka usein sekoitetaan arkipyhiin.

Heta-liiton jäsenten henkilökohtaisilla avustajilla on oikeus saada arkipyhiltä joko palkallista vapaata tai korotettua palkkaa. Arkipyhä onkin erikoispäivä, joka kannattaa ottaa huomioon jo työvuoroja suunniteltaessa.

Jouluaatto, joulupäivä ja tapaninpäivä ovat henkilökohtaisia avustajia koskevan työehtosopimuksen mukaisia arkipyhiä. Ne osuvat kaikki tänä vuonna arkipäiviksi, joten on tärkeä huomioida niiden vaikutus työaikaan tai palkkaan.

Uudenvuodenaatto, uudenvuodenpäivä ja loppiainen eivät ole henkilökohtaisia avustajia koskevan työehtosopimuksen mukaisia arkipyhiä, vaikka ns. juhlapäiviä ovatkin. Jos työntekijä on työssä uudenvuodenpäivänä tai loppiaisena, maksetaan hänelle tehdystä työstä normaalin tuntipalkan lisäksi sunnuntaityökorotus.

Lähikuva lumihiutaleesta.
Kuva: Aaron Burden, Unsplash

Muistilista arkipyhistä

• Kiteytetysti arkipyhä tarkoittaa sitä, että työntekijällä on joko palkallinen vapaapäivä tai, jos hän on töissä, hän saa 300 % korotettua palkkaa.
  • Jos työntekijällä on arkipyhänä palkallinen vapaapäivä, hänen työaikansa kuluu keskimääräisen päivittäisen työajan verran ja hänelle maksetaan normaali palkka kyseiseltä tuntimäärältä. Omasta palkanlaskennasta on hyvä varmistaa, miten arkipyhävapaa merkitään työvuoroluetteloon. Yksi hyvä tapa on merkitä kyseisen päivän kohdalle arkipyhävapaa sekä keskimääräinen päivittäinen työaika.
  • Arkipyhät eivät vähennä oikeutta henkilökohtaiseen apuun. Jos henkilökohtaisen avun käyttäjä tarvitsee henkilökohtaista apua arkipyhänä, niin silloin jollakulla hänen työntekijöistään on työpäivä.
  • Keskimääräinen päivittäinen työaika lasketaan pääsääntöisesti jakamalla viikoittainen työaika viidellä (viisi viittaa keskimääräiseen, viikoittaiseen työpäivien määrään).
  • Jos työntekijän työsuhde kestää alle kaksi viikkoa tai työntekijä on tarvittaessa työhön kutsuttava, ei oikeutta arkipyhävapaaseen tai korvaukseen ole. Tällaiset työntekijät ovat tyypillisesti ns. keikkatyöntekijöitä.