Hetan uusi blogi – Maijan kuulumisia

Joskus tuntee olevansa hyvin etuoikeutettu. Niin kuin nyt, kun saa kunnian olla Heta-liiton ensimmäisen blogiartikkelin kirjoittaja.

Hetan puheenjohtajana saa osallistua ja tehdä todella monipuolista vapaaehtois- ja vaikuttamistyötä. Tämän tekstin kirjoittaminen on yksi mieluisimmasta päästä.

Kirjoittaminen on kuitenkin juuri nyt aika vaivalloista, koska olen – onneksi vain tilapäisesti – käsipuoli. Vasenta kättä ei näet pysty liikuttamaan, kun kyynärvarren päällä lepää pieni hyrisevä kerä, parin päivän päästä 5 kuukautta täyttävä kissanpentu Aida. Miten voikaan vajaa 2 kiloa olla niin täynnä lämpöä ja kiintymystä!

Hetan puheenjohtaja Maija Aatelo istuu kesäisen maiseman äärellä, jossa on vihreälehtisiä puita paljon.
Kuvaaja: Shanshan Gong

Millaista on olla Hetan puheenjohtaja?

Minulta on muutamankin kerran kysytty sitä. Kysymykseen on helppo vastata: äärimmäisen mielenkiintoista, vaihtelevaa, antoisaa ja toivottavasti myös merkityksellistä.

Onneksi ja harmiksi kaikki on nykyään netissä. Ajankäyttöä tehostaa ja helpottaa suuresti, ettei tarvitse matkustaa. Ja surettaa, ettei kohtaa ihmisiä konkreettisesti. On raskasta, ettei voi istuutua kahvipöydän ääreen rupattelemaan, piipahtaa työkaverin huoneeseen, tavata käytävällä uusia kasvoja. Alkaneen vuoden aikana olen silti saanut ilon tutustua moniin upeisiin ihmisiin, verkon kautta.

Puheenjohtajuuden peruskauraa ovat hallituksen kokoukset, työntekijöiden toimistopalaverit sekä hallituksen ja henkilökunnan yhteiset kuukausikokoukset. Niiden kestoaiheita ovat muun muassa hallituksen ja toimiston välisen tiedonkulun parantaminen sekä työnjaon ja vastuiden selkeyttäminen. Vaikka ne on periaatteessa sovittu, tulee jatkuvasti uusia tilanteita, joissa toimimisen rajat ja tavat pitää määrittää.

Soittoja ja sähköposteja jäseniltä, luottamushenkilöiltä, työntekijöiltä, viranhaltijoilta ja yhteistyökumppaneilta en edes yritä laskea. Lähes jokaiseen kontaktiin liittyy jonkinlaista jälkityötä, joka onnekseni on usein helpointa delegoida asian minua paremmin osaavalle toimiston työntekijälle.

Yhteistyökumppanit

Hetan tärkeimpiä yhteistyökumppaneita ovat valtakunnallisten vammaisjärjestöjen lisäksi aakkosjärjestyksessä:

• Assistentti.info-verkosto
  • Hyvinvointiala HALI ry, joka on Hetan uusi kattojärjestö
  • Julkisten ja hyvinvointialojen liitto JHL
  • Opetushallitus
  • Sosiaali- ja terveysjärjestöjen avustuskeskus STEA
  • Sosiaali- ja terveysministeriö STM
  • Suomen Kuntaliitto ry
  • Terveyden ja hyvinvoinnin laitos THL
  • Vammaisfoorumi ry

Olen ollut jollain lailla tekemisissä kaikkien kanssa jo alkuvuonna. Useimpien edustajia olen tavannut kerran tai kahdesti etäkokouksessa. Lukuisia kontakteja on ollut erilaisissa webinaareissa, kuulemistilaisuuksissa tai työpajoissa. Sähköposteja, puheluita, lausuntoja, kannanottoja, keskustelua ajankohtaisista asioista, uusien yhteistyömuotojen ideointia, yhteistä vaikuttamistyötä, ongelmien ratkomista…

Suurimpia asiakokonaisuuksia ovat alkuvuonna olleet:

• Henkilökohtaisten avustajien tutkinnonuudistusehdotus
  • Juuri alkaneet työehtosopimusneuvottelut JHL:n kanssa
  • Sote-uudistukseen liittyvät lausunnot ja muu vaikuttamistyö
  • HakuHelp -hankkeen STEA-avustushakemus

Henkilökohtaisen avustajan tutkinnosta

Henkilökohtaisten avustajien osaamisala siirtyy 1.8.2021 toiseksi vammaisalan ammattitutkinnon osaamisalaksi. Toinen osaamisala tulee olemaan kehitysvamma-alan ohjaaja. Tutkintoa ei edelleenkään edellytetä avustajana toimimiseen. Tutkinnon suorittaneita on toistaiseksi ollut vähän, mutta siitä huolimatta suorittavien pitää saada oikea käsitys avustajana työskentelyn moninaisuudesta ja oikeanlainen ammatti-identiteetti.

Henkilökohtaisen avustajan tutkintoon tehtiin aivan viime metreillä merkittäviä muutoksia. Vajaan kahden viikon aikana tutkinnonuudistuksen pienryhmä, johon itsekin kuulun, paransi koulutuksen työelämälähtöisyyttä. Pelkästään kokouksiin kului noin 14 tuntia. Sähköposteja lähetin ja vastaanotin ehkä parisataa, puhelinsoittojen määrää ja kestoa en jaksa edes arvailla.

Vammaisjärjestöjen kannanoton ja muiden tekstien hiomiseen kului aikaa. Jokaisen pilkun paikkakin pitää asetella tarkkaan, kun allekirjoittajina on 13 vammaisjärjestöä, joilla jokaisella on myös omat erityiset tarpeet ja tavoitteet.

Taas kerran yksi lempisanonnoistani osoittautui todeksi: ”Kaikki on mahdollista, jopa nopeasti. Vain mahdoton vie hiukan enemmän aikaa.” Tutkinnon pakollisiin osiin kirjattiin aikaisempaa selkeämmin työn lähtökohta henkilökohtaisen avun käyttäjän itsenäisen elämän mahdollistajana. Käyttäjän itsemääräämisoikeus ja sen kunnioittaminen nostettiin avustajan työn selkeäksi peruslähtökohdaksi.

Valinnaisiin osiin saatiin laajempi kirjo vaihtoehtoja. Tulevaisuudessa henkilökohtaisen avustajan tutkinnon osana voi olla esimerkiksi asioimistulkkausta, ruokaleipien valmistusta, huonekasvien hoitoa tai lapsen kasvun, hyvinvoinnin ja oppimisen edistämistä.

TES-neuvottelut alkaneet

Lähetimme perinteiseen tapaan Webropol-kyselyn sopimuksen kehittämistarpeista kaikille jäsenille. Tammikuussa tehdyn kyselyn tulokset pyritään mahdollisimman tarkkaan ottamaan huomioon neuvotteluissa.

Neuvotteluista ei valitettavasti voi kertoa yksityiskohtia niiden ollessa kesken. Uudesta sopimuksesta tiedotetaan välittömästi sopimuksen solmimisen jälkeen. Tavoite on, että valtuusto hyväksyisi neuvottelutuloksen kevätkokouksessaan keskiviikkona 28.4.2021.

Blogista

Tässä blogissa pääsevät ääneen hetalaiset, välillä myös vierailevat kirjoittajat. Tarkoitus on julkaista uusi blogiteksti kahden viikon välein, kevään kirjoittajat ovat jo tiedossa. Tervetuloa seuraamaan blogistien mielipiteitä ja ajatuksia henkilökohtaisen avun ajankohtaisista asioista.

Blogissa saa näkyä ja kuulua kirjoittajien persoona: omat mielipiteet ja näkemykset, kiinnostuksen kohteet, vahvuudet ja onnistumiset, oma rouhea elämä. Joskus myös pelot, pettymykset ja turhautumiset. Blogiteksti on parhaimmillaan henkilökohtainen, karhea, ajatuksia ja tunteita herättävä. Toivon kuitenkin, että elämän myönteiset hetket näkyisivät enemmän kuin ikävät.

Blogissa siis sana on vapaa. Ja aihe. Ja pituus. Ja tyyli.

Äänet. Värit. Tunteet. Draama, runo, kommentti, proosa, parodia, tragedia, asiateksti, mielipide, monologi, sarkasmi, komedia, farssi, väite. Kirjakieli, murteet, slangi. Kaikille niille on paikkansa. Jos unohdin jonkun tyypin tai tyylilajin, niin lisäykset ovat sallittuja. Romaani tosin on liian pitkä blogitekstiksi, ja novellinkin olisi hyvä olla siedettävän lyhyt.

Toivon, että Hetan blogissa näkyy elämän koko kirjo, erityisesti vammaisten ihmisten elämän – että kirjoitat asioista, jotka jollain tavalla liittyvät henkilökohtaiseen apuun tai avustajan työnantajana toimimiseen. Sujuva apu – Oma elämä

Aikaisemmin sanottiin, että aiheestaan innostunut ihminen kirjoittaa kynä sauhuten. Sehän ei mitenkään sovi digiaikaan. Ei tietokoneen kuulu savuta, ei edes kuumentua. Tervetuloa siis Hetan blogiyhteisöön kirjoittamaan turvallisen viileitä ja savuttomia, mutta ponnekkaita blogitekstejä.

Toimeksi saaneena

Maija Aatelo, Hetan puheenjohtaja