Heta-liitto lausui sote-uudistuksesta

Heta-liitto on vastannut sosiaali- ja terveydenhuollon uudistusta koskevaan lausuntopyyntöön. Uudistus tarkoittaisi, että jatkossa henkilökohtainen apu olisi sote-maakunnan järjestämisvastuulla. Uuttamaata ja Helsinkiä varten on valmisteltu omaa erillisratkaisua.

Lausunnossa Heta-liitto painottaa, että henkilökohtaisen avun kaltaista erityispalvelua hyödyttää vastuun siirto kuntia suuremmille alueille. Muutoksella voitaisiin paremmin turvata erityispalveluissa tarvittavaa asiantuntemusta. Nyt esitetty uudistus ei yksin korjaa esimerkiksi kaikkia ”asiakkaan pallotteluun” liittyviä ongelmia, vaan muitakin toimia tarvitaan.

Heta-liitto katsoo, että siirtymävaiheen säännösten valmistelua pitää vielä jatkaa. Näin toimimalla palveluiden jatkuvuus turvataan siirtymävaiheessa, eikä katkoksia synny. Henkilökohtaisessa avussa on varmistettava, että esimerkiksi palkkahallinnon tiedot siirtyvät, jotta avustajien palkanmaksu jatkuu ongelmitta.

Lausunto on kokonaisuudessaan luettavissa täältä:
Sote 2020 Heta-liitto  rtf

Sote 2020 Heta-liitto.pdf