Heta-liiton ja JHL:n välisen työriidan sovittelu tauolla toistaiseksi

Heta-liitto ja JHL ovat tavanneet viime viikkoina valtakunnansovittelijan toimistolla ja hakeneet ratkaisua uudeksi työehtosopimukseksi. Sovitteluissa ei ole kuitenkaan saavutettu tulosta, eli uuden työehtosopimuksen sisältö on yhä auki.

Torstaina 22.6. Heta-liiton ja JHL:n neuvottelijat tapasivat vielä sovittelijan johdolla Teamsissa, mutta yhteisymmärrykseen ei edelleenkään päästy. Uusia tapaamisia ei ole tällä hetkellä sovittu ja sovittelu on toistaiseksi tauolla.

– On todella valitettavaa, että neuvottelutulokseen ei ole päästy, Hetan puheenjohtaja Maija Aatelo kommentoi.

– Tarjosimme kokonaisuutta, jolla Hetan jäsenten työntekijöiden työehdot ja palkkaus olisivat kehittyneet tuntuvasti myös tulevalla työehtosopimuskaudella.

Heta-liiton näkemyksen mukaan ongelmana ovat JHL:n tavoittelemat työaikajoustoihin eli työntekijän kanssa paikallisesti sovittaviin pitkiin työvuoroihin liittyvät uudet korvaukset. Muissa neuvottelukysymyksissä osapuolten näkemyserot olivat vähäisempiä.

Valitettavasti alalla 1.5. alkanut sopimukseton tila jatkuu. Sopimuksettomasta tilasta huolimatta Hetan jäsenenä olevat työnantajat sekä heidän työntekijänsä noudattavat vanhan työehtosopimuksen määräyksiä kuten tähänkin asti. Tämä tarkoittaa sitä, että esimerkiksi sopimuksen palkka- ja työaikamääräyksiä noudatetaan edelleen.

Heta-liiton neuvottelijat kiittävät jäseniä saamastaan tuesta ja toivottavat kaikille hyvää kesää.