JHL hankaloittaa jopa vammaisen henkilön wc-käyntiä

Julkisten ja hyvinvointialojen liitto JHL ry on ilmoittanut 1.10.2018 alkavasta poliittisesta työtaistelusta, joka vaikuttaa suoraan vammaisten henkilöiden hyvinvointiin – pahimmassa tapauksessa jopa terveyteen.

JHL:n työtaistelun vuoksi henkilökohtaiset avustajat eivät saa tehdä ylityötä eivätkä vaihtaa työvuoroa. Vähimmilläänkin tämä aiheuttaa vaikeita tilanteita, jos esimerkiksi myöhästyneen junan vuoksi avustajalle uhkaa tulla ylitöitä. Näissä tilanteissa esimerkiksi sokea, välttämätöntä toisen ihmisen apua tarvitseva henkilö uhkaa jäädä yksin junalaiturille, kun ylityötä ei saa tehdä. Toisessa ääripäässä ovat tilanteet, joissa vammainen henkilökohtaisen avun käyttäjä ei saa avustajaa lainkaan. Tällaisessa tilanteessa vammainen henkilö ei välttämättä pääse edes käymään wc:ssä, ei saa ruokaa tai itselleen välttämättömiä lääkkeitä.

”Tilanne on todella huolestuttava. Monilla paikkakunnilla kunnan vammaispalveluilla ei ole toimivaa sijaisjärjestelmää, joten vaara jäädä täysin ilman apua on ilmeinen. Pahimmissa tilanteissa joudumme käytännössä ohjeistamaan henkilökohtaisen avun käyttäjiä ottamaan yhteyttä sosiaalipäivystykseen”, kertoo Jukka Sariola, Henkilökohtaisten Avustajien Työnantajien Liitto ry:n puheenjohtaja.

JHL:n poliittisesta taistelusta kärsivät väärät henkilöt

JHL:n päätös ottaa henkilökohtaiset avustajat mukaan poliittiseen työtaisteluun on tehty harkiten: Aikaisemmin työtaisteluissa henkilökohtainen apu on rajattu ulkopuolelle. Tällä kertaa ei.

Henkilökohtaisten Avustajien Työnantajien Liitto pitää hyvin huolestuttavana työntekijäliiton suunnanmuutosta. Jos JHL haluaa kritisoida Sipilän hallitusta, sitä ei voida tehdä leikkimällä vammaisten henkilöiden hyvinvoinnilla. Jo valmiiksi altavastaajan asemassa olevan vähemmistön elämän hankaloittaminen ei edesauta Suomen hallituksen painostamista.