Essin kesäterveiset

Kesäterveiset helteisestä Turusta. Takana on jälleen työntäyteinen alkuvuosi, jota olen näin kesäloman kynnyksellä yrittänyt hieman summailla. Me Hetan työntekijät olemme olleet taas monessa mukana. Talven ja kevään aikana olemme esimerkiksi julkaisseet paljon toivotun työsopimusmallin, kirjoittaneet muun muassa lausuntoja, kannanottoja ja STEA-raportteja, tehneet saavutettavuusparannuksia Hetan nettisivuille ja vetäneet sekä teemallisia että teemoittamattomia vertaistukitapaamisia.

Timanttista lakimiestiimiämme työllistivät myös työehtosopimusneuvottelut. Tes-neuvottelut ovat monella alalla venyneet tänä vuonna pitkiksi, ja meilläkin on nyt kokemusta myös sopimuksettomasta tilasta. Onneksi sopimukseton tila jäi kuitenkin hyvin lyhyeksi. Uusi Henkilökohtaisia avustajia koskeva valtakunnallinen työehtosopimus tuli voimaan 9.5., ja siitä järjestettiin myös kaksi webinaaria heti toukokuussa.

HetaHelpissä on annettu alkuvuoden aikana 466 neuvontavastausta. Uusia jäseniä on alkuvuoden aikana liittynyt jo 323. Työnantajakumppanien yhteisiä kahvitaukoja on pidetty alkuvuoden aikana 33. Heta oli hyvin esillä myös Henkilökohtaisen avun päivillä, jotka järjestettiin Apuvälinemessujen yhteydessä Helsingissä 11.–12.5. Hyvin suurelta osin olemme edelleen toimineet etänä, joten ainakin omalta osaltani Apuvälinemessut olivat yksi kevään ehdottomista kohokohdista.

Messut oheistapahtumineen tarjosivat toki paljon tietoakin, mutta samalla myös yhteisöllisyyttä ja kohtaamisia pitkästä aikaa. Olipa ihana nähdä taas ihmisiä, niin tuttuja kuin uusiakin. Kiitos vielä kaikille, jotka tulitte meitä osastolla tervehtimään!

Tapasimme samassa yhteydessä työkaverimme Marjan ja hallituksen jäsenistä Katan ensimmäistä kertaa kasvokkain. Molemmat tuntuivat kuitenkin jo ihan tutuilta, kun olemme tehneet tiiviisti hommia yhdessä Teams-välitteisesti. Tapaaminen ei siis sinänsä muuttanut mitään. Oli melkeinpä outoa ollakin yhtäkkiä kasvokkain ja yhdessä edustamassa niiden ihmisten kanssa, jotka työarjessa näkyvät Teams-palluroina omalla ruudulla.

Oma messuosastovuoroni oli perjantaina, joka oli jo selkeästi hiljaisempi messupäivä. Sattumalta saman päivän aikana bongasin kuitenkin messuilta peräti kolme Hetan entistä ja nykyistä puheenjohtajaa: Sanna-Kaisan, Jukan ja Maijan. He tosin eivät tainneet ehtiä toisiaan kohdata. Paikalla oli kaiken kaikkiaan hyvä määrä Hetan entisiä ja nykyisiä puheenjohtajia, valtuuston jäseniä, hallituslaisia ja työntekijöitä.

Nyt Hetan toimistolla on suunnattu katseet jo vähitellen syksyn valtuustovaaliin. Hetan historian ensimmäisen valtuuston valintaa väritti ensin Postin lakko ja hyvin pian kauden alettua koronapandemia. Valtuuston järjestäytymiskokouksessa tapasimme kasvokkain, mutta sittemmin etäkokoukset tulivat tavaksi myös valtuuston kanssa. Toivottavasti seuraavan valtuuston kausi alkaisi hieman suotuisammissa merkeissä. Tiedotamme valtuustovaalista kesälomien jälkeen, ensin on aika ladata akkuja syksyä varten.

Hetan toimiston väki lomailee porrastetusti kesä-elokuussa. Hetan viestintäkanavat hiljenevät lomiemme vuoksi heinäkuun ajaksi. Seuraava blogikirjoitus julkaistaan elokuussa.

Hetan palveluiden kesän aukioloajat löydät täältä.

Essi Lautala, Hetan hallintopäällikkö

Hetan työntekijöitä seisomassa Hetan lippujen kanssa.
Essi (toinen vasemmalta) työkavereidensa kanssa odottelemassa Henkilökohtaisen avun paraatin alkua Apuvälinemessuilla.