Ensimmäinen vuoteni Hetassa – Oonan kokemuksia

Kokonainen vuosi on kulunut siitä, kun aloitin työskentelyn avustavana lakimiehenä Heta-liitossa. Tämä tuntuu uskomattomalta. Vuosi on mennyt ennätysnopeaa vauhtia.

Tehtäväni Heta-liitossa ovat vastanneet odotuksiani. Olen saanut tältä työltä juuri sitä, mitä toivoinkin. Henkilökohtaisen avun työnantajamalliin keskittyvässä neuvontatyössä ovat yhdistyneet kiinnostukseni sosiaalioikeuteen, ihmisoikeuksiin ja työoikeuteen. Tämä ala on kuitenkin ollut paljon monipuolisempi ja mielenkiintoisempi kuin olisin koskaan osannut kuvitella. Yksikään päivä ei ole ollut samanlainen, ja olen oppinut todella paljon. Opin edelleen.

Olen kokenut työni merkitykselliseksi ja nauttinut sen ihmisläheisyydestä. Olen saanut kohdata paljon ihmisiä, ja monet näistä kohtaamisista ovat painuneet pysyvästi mieleeni. Palkitsevinta tässä työssä on ollut, kun on onnistunut auttamaan asiakasta hänen pulmansa ratkaisemisessa, ja asiakas on voinut kokea, ettei ole kysymyksensä kanssa yksin.

Ajattelin, että voisin tämän tietynlaisen merkkipaalun kunniaksi jakaa muutamia mieleenpainuvimpia hetkiäni Hetassa kuluneen vuoden ajalta. Nämä hetket ovat olleet minulle monella tavalla merkityksellisiä – eivät pelkästään ammatillisesti, vaan myös muilla tavoin.

Heti työsuhteeni alussa Hetassa järjestettiin kehittämispäivät, jolloin kokoonnuimme työntekijöiden ja luottamushenkilöiden kanssa laatimaan Hetan strategiaa tuleville vuosille. Tapasin tuolloin ensimmäistä kertaa enemmän myös Hetan luottamushenkilöitä. Inspiroiduin kaikista niistä värikkäistä ihmisistä ja siitä osaamisen määrästä, jota tuohon porukkaan mahtui. Olin täpinöissäni, ja yritin imeä itseeni kaiken mahdollisen tiedon Hetasta ja jäsenillemme tärkeistä teemoista. Kaikki tuntui niin uudelta.

Myönnettäköön, että samaan aikaan odotin hieman kauhunsekaisin tuntein, että mielipidettäni kysyttäisiin asiaan, josta en todellakaan osaisi sanoa yhtikäs mitään. Enemmän kuitenkin jännitin, että minua pyydettäisiin tauon jälkeen kertomaan vitsi! Näistä ensimmäisistä yhteisistä hetkistä opin paljon, ja niiden myötä vahvistui myös tunteeni siitä, että olin saapunut oikeaan paikkaan.

Mieleeni ovat myös painuneet ne muutamat joulunajan rauhalliset päivät, jolloin töissä olimme vain minä ja toinen lakimieskollegani. Hiljaisuudesta huolimatta olin saanut selvitettäväkseni pari haastavampaa kysymystä, joita kollegani avustuksella ratkoimme puhelimessa pitkät tovit. Joulun jo kolkuttaessa ovelle, siinä oli jotain tunnelmaa. Näitä puheluita olen voinut aina tarvittaessa soitella tähänkin päivään saakka, ja olen siitä kiitollinen. Hetan parhaita puolia onkin ollut ammattitaitoinen ja lämminhenkinen työyhteisö, johon on aina voinut tukeutua. Mukavat työkaverit ovat olleet minulle ensiarvoisen tärkeitä.

Ensimmäinen vuoteni Hetassa on kaiken kaikkiaan ollut täynnä mielenkiintoisia ja haastavia tehtäviä pääasiassa HetaHelpin ja jäsenpalveluasioiden parissa. Odotan innolla, mitä tulevaisuus tuo tullessaan. Kiitos kaikille teille, ja erityisesti HetaHelpin asiakkaille, joiden kanssa olen saanut jakaa tämän kuluneen vuoden!

Oona Aalio, Heta-liiton lakimies

Hetan lakimies Oona Aalio, taustalla puinen rakennus.