Toimiston kesäterveiset

Tervehdys aurinkoisesta Turusta! Kulunut vuosi on ollut täällä Hetan toimiston seinien sisällä kovin hiljainen, kun olemme kukin työskennelleet enimmäkseen etänä. Toimisto on ollut niin vähällä käytöllä, että jopa kahvipaketit ovat päässeet vanhenemaan. Eipä ole vastaavaa täällä ennen nähty!

Muutoin kevät ei kuitenkaan ole ollut hiljainen. Kaukana siitä! Työntekijöiden työlistalla on ollut muun muassa tes-neuvottelut, vammaispalvelulainsäädännön uudistuksen kuulemistilaisuuksia, STEA-hakemuksia ja -raportteja sekä ihan uutena juttuna vertaistukihenkilöiden (uusien työnantajakumppanien) kouluttaminen. HetaHelpissä on ollut alkuvuoden aikana 466 neuvontayhteydenottoa. Uusia jäseniä on vuoden aikana liittynyt jo 287.

Toimisto muutti ensimmäisen koronakevään aikana uusiin (pienempiin) tiloihin, jonne emme ole vieläkään koko porukalla päässeet asettumaan. Itseäni etätyö on toisinaan ilahduttanut ja toisinaan taas tuskastuttanut. Kummasti siihenkin kuitenkin tottui. Tapaamisia hallituksen, muiden jäsenten ja työkaverien kanssa on jo ikävä. Ihanat työkaverit on olleet iso voimavara myös muutosten keskellä, ja heiltä olen saanut nähdä hienoa venymistä ja joustamista. Kiitos, te olette kultaa!

Nyt kesäkuussa pääsimme vihdoin viimein tapaamaan toisiamme työporukan kesken. Edellisestä yhteisestä kokoontumisesta kasvokkain oli ehtinyt vierähtää jo 9 kuukautta, ja tällä välin oli aloittanut myös 3 uutta työntekijää. Rokotusten eteneminen luo toivoa siitä, että syksyllä tapaamisia toivottavasti olisi jo enemmän. Odotamme jo kovasti myös tapahtumia ja kohtaamisia teidän jäsenten kanssa.

Heta täytti viime syksynä jo 15 vuotta. Omalla Heta-työurallani tuli loppuvuodesta 7 vuoden merkkipaalu vastaan. On suuri ilo seurata sisältä käsin sitä, miten Heta kasvaa ja kehittyy. On myös todella merkityksellistä tehdä näin tärkeää työtä. Hetan visiona on, että Suomi on viimeistään vuonna 2027 henkilökohtaisen avun mallimaa.

Meitä työntekijöitä on tällä hetkellä kahdeksan. Elokuussa saamme iloksemme myös lisävahvistusta työntekijätiimiimme. Lämpimästi tervetuloa mukaan Anniina ja Marja!

Hetan uudehko hallitus ja valtuuston puheenjohtajisto ovat olleet aktiivisia osallistumaan ja ovat ehtineet olla jo monessa mukana. Iso kiitos teille siitä! Jatketaan samalla innolla taas lomien jälkeen.

Toimiston väki lomailee porrastetusti kesä-elokuussa. Omalta kesälomaltani odotan etenkin mökkeilyä, kauniita kesäiltoja ja mansikoita. Hetan somekanavat hiljenevät lomistamme johtuen heinäkuun ajaksi. Seuraava blogikirjoitus julkaistaan elokuussa.

Oikein hyvää kesää kaikille jäsenillemme, yhteistyökumppaneillemme ja muille lukijoille!

Essi Lautala
Hallintopäällikkö, Heta-liitto

Hetan hallintopäällikkö Essi Lautala seisoo kukkivan alppuruusupensaan edessä.