Ylityökokeilu

1.4.2020 tuli voimaan henkilökohtaisia avustajia koskevan valtakunnallisen työehtosopimuksen (1.2.2020 – 30.4.2021) mukainen mahdollisuus sopia ylityökorvauksesta poikkeamisesta. Tästä käytetään nimiä ylityökokeilu tai ylityöjärjestelmä.

Ylityökokeilu on nimensä mukaisesti määräaikaiseksi sovittu kokeilu, joka on voimassa nykyisen työehtosopimuksen voimassaolokauden loppuun saakka eli 30.4.2021 asti. Tulevaisuus näyttää, miten tämä mahdollisuus otetaan jäsenistössämme vastaan ja tuleeko kokeilulle mahdollisesti myöhemmin jatkoa. Jatkosta sopivat Heta-liitto ja JHL yhdessä.

Ylityökokeilun perusteet on kerrottu myös yllä olevalla videolla.

Ylityöjärjestelmän käyttöönotto

1. Perehdy huolellisesti Ylityösopimukseen ja sitä koskeviin ohjeisiin ja ehtoihin.
  2. Tee Ylityösopimus työntekijän kanssa (sopimus löytyy rullaamalla tätä sivua alaspäin)
  3. Tee rekisteröinti Heta-liiton nettisivujen kautta omiin jäsentietoihisi. Kirjaudu sisään ja valitse välilehti ”Ylityökokeilu”.
  4. Ilmoita kuntaan / palkanlaskentaan voimassa olevasta Ylityösopimuksesta
  5. Sovi yksittäisistä ylityökerroista työtekijän kanssa
  6. Seuraa työntekijäkohtaisesti ylityön tuntimäärää
  7. Jos ylityöjärjestelmä ei enää ole käytössä, ilmoita asiasta kuntaan / palkanlaskentaan ja poista rekisteröinti jäsentiedoistasi Hetan nettisivujen kautta.

Ylityösopimus

Ylityösopimus:
rtf-tiedostona

Ylityösopimuksen liite 1.: Ohjeet ylityösopimuksen käyttämiselle ja ylityökorvauksesta poikkeamisesta sopimiselle

Ylityösopimuksen liite 2.: Ylityösopimuksen irtisanomisilmoitus